Det finns tusentals lagliga k-pistar i Sverige. Rikspolisstyrelsen tror att de kommer att förbjudas, men vapnet är redan utrotningshotat, meddelar Svenska skyttesportförbundet inför helgens SM-tävlingar i Norrköping.

Josefin Warg/Svenska Skyttesportförbundet

Träning pågår i Hjärsås Skytteförening i Skåne. Hjärsås är en av många föreningar med k-pist på programmet.

Omkring 450 starter kommer att göras i den anrika disciplinen k-pistskytte, men nyrekryteringen av yngre förmågor går trögt – bland annat eftersom det redan i dag är svårt att få licens för k-pist, säger förbundets generalsekreterare Mikael Jansson.

– I princip ges det inga licenser. Det är också ett vapen som inte tillverkas längre, säger han om modell 45 som Försvarsmakten brukade förse sina värnpliktiga med innan de fick mer effektiva vapen.

Nyheten om de tusentals lagliga k-pistarna har kommenterats flitigt på Metro.se och merparten av inläggen beskriver uttalandet av Peter Thorsell, verksamhetsansvarig för vapenärenden på Rikspolisstyrelsen, som allt ifrån ogenomtänkt till upprörande, ibland löjeväckande.

►Så många har k-pist där du bor

En k-pist är trots allt bara ett sportredskap, anser de som kritiserar Thorsells uttalande. Mikael Jansson på skyttesportförbundet har samma syn på saken.

– Man tycker att det är ett "otäckt" vapen, men i själva verket är det bara den som håller i ett vapen som kan vara otäck.

– Det är inget attraktivt vapen i kriminella kretsar, säger Jansson också om risken att det som en gång i tiden utgjorde ryggraden i Sveriges invasionsförsvar skulle kunna hamna i orätta händer.

Medelåldern bland k-pistskyttarna är högre än i andra discipliner, säger Jansson och konstaterar att många som söker sig till sporten gör det av nostalgiska skäl. Han ser ingen anledning för någon med ett överdrivet vapenintresse att börja med k-pist.

►Tullens vapenbeslag ökar

Jansson tror inte att striktare licenslagar skulle inverka på antalet brott begångna med skjutvapen. Därmed inte sagt att han anser att det ska vara fritt fram att få licens på vilket vapen som helst.

– Det finns vapen som vi inte tävlar med, säger han och nämner militära prickskyttegevär som ett exempel.

Ordet k-pist väcker många känslor, men skyttesportförbundet är tydliga med att det för dem bara är en sak: ett tävlingsredskap.

– Bara för att det inte är gjort i kolfiber så innebär det inte att det inte är ett idrottsredskap.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset