Som förälder till barn i skolan tänker man mycket på ordningsproblem. Eleverna får aldrig ro att koncentrera sig om det ständigt stormar in andra som stör undervisningen bara för att alla ska titta på just dem. Jag tänker naturligtvis på landets skolpolitiker.

De senaste åren har både blå och röda regeringar överlastat skolorna med nya restriktioner, krav och byråkrati. Med lärarlegitimationer förbjöd alliansen skolorna att anlita de lärare de vill ha och de rödgröna vill låta kommuner stoppa friskolor över huvud taget. Nu vill alliansen tillsammans med SD införa betyg i fjärde klass, bara två och ett halvt år efter att de införde betyg i sjätte klass – innan bläcket på den propositionen torkat, innan reformen ens utvärderats, innan lärarna hunnit hämta andan.

Det kommer att ge ”ökad arbetsbelastning och ökad administration” för en yrkeskår som redan har för lite tid till själva undervisningen, menar en lärare i min bekantskapskrets. De flesta remissinstanser är emot förslaget, liksom 77 procent av rektorerna, enligt en TV4-undersökning. Om alliansen trodde på den valfrihet de så gärna talar om skulle de förstås ha låtit de 17 procenten positiva införa tidigare betyg, men låta andra slippa. Men icke. Alla ska med.

Varför? Enligt moderatledaren Anna Kinberg Batra är förslaget framtaget ”i samråd med expertis”. När Svenska Dagbladet frågar vilken expertis det gäller svarar hon att hon inte är skolexpert, utan hänvisar till partiets tidigare skoltalesman Tomas Tobé. När Tobé dagen efter tillfrågas säger han att de övertygades av den utredning som professor Martin Ingvar vid Karolinska Institutet gjorde för den tidigare alliansregeringen.

Står alltså en enda professor mot Skolverket, Skolinspektionen, rektorerna, de båda lärarfacken och Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp för skolan? Det avgör i och för sig inte saken. Martin Ingvar är en formidabel hjärnforskare och kan mycket väl ha rätt mot alla. Så det var med stort intresse jag läste utredningen han bidragit till. Men den hävdar inte alls att expertisen talar för tidigare betyg, tvärtom spretar forskningen och underlaget är inte tillräckligt för att dra någon slutsats, enligt Ingvar.

Så varför gör alliansen så här? Tja, varför stökar elever? De vill ha uppmärksamhet, bevaka status i hackordningen genom aggressivitet och faller för grupptryck. Folkpartiet vill desperat synas i profilfrågan skolan genom att hitta vad som helst att vara osams med de rödgröna om. Och allianskamraterna håller tyst och följer hellre polaren än det egna omdömet. Nästa gång någon klagar på att familjer fattar beslut om skola och utbildning på osakliga grunder, kom ihåg hur det blir när det i stället är politikerna som väljer åt oss.

+ Ojämlikhet, sedd från andra hållet. Jo, en liten grupp har blivit superrik genom att skapa större välstånd än någonsin. Samtidigt har världsfattigdomen rasat mer än någonsin, från 53 till 17 procent. Tänk om det hänger ihop?

- Saudisk tortyr. Samtidigt i Saudiarabien: Den unge bloggaren Raif Badawi får 50 piskrapp i veckan för att ha ifrågasatt det religiösa etablissemanget. Endast för att ryggen inte läkt sedan sist blev det paus en vecka. 

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset