Enligt Systembolagets bedömning så anspelar namnet på sex, vilket strider mot alkohollagen.
Enligt Systembolagets bedömning så anspelar namnet på sex, vilket strider mot alkohollagen.

En ny veteöl har stoppats av Systembolaget då namnet på produkten kan tolkas som en anspelning på sex – vilket strider mot alkohollagen. Produkten hann både marknadsföras och säljas innan Systembolaget drog tillbaka den.

Den Göteborgstillverkade ölen “Pornographic” togs in som en höstnyhet av Systembolaget. Men plötsligt försvann ölen från Systembolaget hyllor och de som beställt ölen fick ett sms om att varan hade makulerats eftersom ”namnet strider mot alkohollagen”.

– Namnet på själva artikeln strider mot de riktlinjer som finns. I det här fallet handlar det om att det finns en anspelning på sex och att det inte riktar sig till särskild måttfullhet, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig vid Systembolaget.

LÄS MER: 6 nya favoriter på Systembolaget

”Någonting har hänt i dialogen”

Några konsumenter lyckades dock få tag i Pornografic-ölen innan den drogs tillbaka. Systembolaget uppger att de brukar granska samtliga varor innan de läggs ut på hemsidan och på hyllorna. Att ölen först fick hamna på hyllorna och sedan drogs tillbaka förklarar Systembolaget med ”en miss i kommunikationen med leverantören”. 

– Det här handlar om mänsklig faktor, helt enkelt. I vanliga fall så har vi en dialog med leverantören om artikeln när den ska börja säljas hos oss och någonting har hänt i den här dialogen, säger Elina Yli-Torvi.

De som beställt ölen har fått sms från Systembolaget.

LÄS MER: Skåla i alkoholfritt – här är sex goda köp

”Anspelar inte på sex”

Det är Göteborgsbryggeriet Spike brewery som ligger bakom ölen. Enligt vd:n Mats Wessberg, anspelar inte namnet ”“Pornographic” på sex.

– Den anspelar inte på sex, utan det anspelas på konceptet som kallas för “beer porn”. Det vill säga, folk som är väldigt intresserade av öl och uppfattar det på samma sätt som vissa uppfattar sex. Men det har absolut ingenting med sex att göra, säger Mats Wessberg.

LÄS MER: Öljätten bojkottar plast – limmar ihop burkarna för miljöns skull

Kommer inte byta namn

Mats Wessberg säger att företaget inte kommer att byta namn på ölen för att försöka få in den i Systembolagets sortiment igen. Eftersom ölen tillverkats i en liten upplaga kommer företaget ändå kunna sälja den. 

– Vi har bara producerat 4 000 liter av den här sorten. Vi gör ofta så att vi tillverkar små serier av dem som vi säljer och sen tillverkar vi dem inte igen. Det här var en sådan produkt, säger Mats Wessberg.

Men trots att ölen alltså har dragits tillbaka ligger den fortfarande kvar på Systembolagets hemsida med namn och bild.

– Det beror på ett tekniskt fel, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig vid Systembolaget.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset