Hittills har det bara kommit in 2,8 miljoner kronor i moms.
Hittills har det bara kommit in 2,8 miljoner kronor i moms.

Den första mars infördes ett nytt system för att hantera den mängden paket som svenskarna handlat från bland annat Kina. Men det har inte gått som väntat, enligt nya siffror från Postnord.

Över 150 000 paket kunde anlända till Postnords terminal utanför Arlanda om dagen under december, men få betalade den svenska momsen. Tullverket krävde att Postnord skulle se till att avgiften betalades in, något de inte lyckats med, rapporterar SVT.

– Ungefär hälften av 400 000 personer som vi aviserat har betalat in sina avgifter, säger Peter Hesslin, terminalchef för Postnord i Sverige, till SVT.  

LÄS MER: Postnord sätter upp nytt lager för att hantera Kinapaketen

De senaste siffrorna visar att det bara är drygt hälften som betalat och hittills har det bara kommit in 2,8 miljoner kronor i moms. Kunderna har dock tvingats betala fem gånger mer i administrationsavgifter. Men det rör sig inte om några stora summor kunderna har betalat i moms för sina paket. Hittills har hälften av kunderna betalat in i genomsnitt 14 kronor i moms, men de har betalat runt 75 kronor i administrationsavgifter till Postnord.

– Jag kan förstå att det känns väldigt mycket. Men då ska man förstå att vi har anställt ungefär 550 personer för att hantera det nya systemet. Vi har lagerkostnader. Vi har transporter och vi har returer till Kina som kostar extremt mycket pengar om man inte betalar momsen och avgifterna. Så det drar i väg ganska fort, säger Peter Hesslin till SVT.

LÄS MER: Trots kritiken mot Postnord – 99 av 110 brev gick fram på en dag

Postnord har dock sett en ordentlig minskning av antalet paket. Till skillnad från de 150 000 som kom om dagen under december kommer det nu ungefär 50 000 paket om dagen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset