Julhandeln över nätet förväntas öka med 14 procent i år. Arkivbild.
Julhandeln över nätet förväntas öka med 14 procent i år. Arkivbild.
Ekonomi TT

Postnord, som fått utstå en hel del kritik, satsar extra i år för att klara av anstormningen till jul. Julhandeln över nätet väntas öka med 14 procent i år, vilket ökar kraven på den nordiska postoperatören.

E-handeln fortsätter öka år för år och i jul förväntas den omsätta 6,4 miljarder, en ökning med nästan en miljard jämfört med 2016, enligt E-handelsbarometern. Det innebär att var tredje julklapp handlas över nätet.

Förutom att anställa extramedarbetare, vilket alltid görs, tar Postnord i år till nya grepp för att klara av hanteringen av paket och annan julpost. Det handlar bland annat om ökade öppettider för kundservice och leveransställen, fler ombud, sortering på söndagar och paketleveranser till både ombud och kunder på lördagar.

Vi ser att volymen ökar så mycket så att i antal försändelser har det blivit väldigt höga volymer, det gör att vi måste ta ett nytt steg i allt vad gäller julplaneringen, för att säkerställa julleveranserna, säger Anders Holm, vd för Postnord.

Syftet är att underlätta för konsumenterna men också för butikerna.

Postnord har vid upprepade tillfällen fått kritik för att post försvunnit och hamnat fel under helt normala förhållanden.

TT: Hur ska ni klara av det här?

Nja, det är ju därför vi gör de här extra insatserna just nu för att säkerställa att vi kan leva upp till våra krav så högt som möjligt. Sedan kommer det alltid att inträffa någonting med tanke på de volymer vi har. Men vi kommer att göra vårt yttersta för att säkerställa att alla ska få sina paket eller julkort före julafton, säger Anders Holm.

Enbart julkorten handlar fortfarande om flera miljoner exemplar, trots att antalet stadigt sjunker.

Julhandeln över nätet förväntas öka med 14 procent i år. Arkivbild.
Julhandeln över nätet förväntas öka med 14 procent i år. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset