I mejlet, som utger sig från att komma från Postnord, står att kunden måste betala en avgift inom 72 timmar, annars kommer hen gå miste om sitt paket.
I mejlet, som utger sig från att komma från Postnord, står att kunden måste betala en avgift inom 72 timmar, annars kommer hen gå miste om sitt paket.

Bedragare har tagit tillfället i akt att utnyttja den nya "Kinaavgiften". I ett inlägg på twitter varnar nu Postnord för bluffmejl som kräver kunder att betala fiktiva avgifter. "Klicka inte på några länkar", skriver företaget.

Från den 1 mars lägger Postnord på en administrationsavgift om 75 kronor på alla utomeuropeiska paket.

Men den så kallade ”Kinaavgiften” har fått bedragare att vakna till liv. I ett inlägg på twitter varnar nu Postnord sina kunder för bluffmejl som cirkulerar:

 

 

I mejlet, som utger sig från att komma från postföretaget, står att kunden måste betala en avgift inom 72 timmar, annars kommer hen gå miste om sitt paket.

LÄS MER: Postnord avslöjar: Här är kryphålen som gör att du kan slippa nya Kinaavgiften

Bedrägeriförsöket ska dock inte ha spridits i någon större omfattning, enligt E-handel.se.

– Men vi har sett tidigare att det kan öka fort och vill göra folk uppmärksamma på det, skriver Maria Ibsén vid Postnords presstjänst till sajten.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset