Centerpartiet hade kunnat lägga in mer "fighting-spirit" i sitt kampanjord "framåt", tycker en av panelmedlemmarna. Foto: Annica Ögren.
Centerpartiet hade kunnat lägga in mer "fighting-spirit" i sitt kampanjord "framåt", tycker en av panelmedlemmarna. Foto: Annica Ögren.

Centerpartiets valkampanj känns trogen partiet. Partiet riktar in sig både på väljare på landsbygden och i storstan, enligt en panel av kommunikationsexperter. "Det känns som att begreppet ”närodlad politik” är ett försök att flirta med storstads-hipstern.", säger Pål Pettersson.

Foto: Centerpartiet.

En stabil C-kampanj

David Alledal: I kampanjerna under den här valrörelsen har vi sett tvära kast i hur partierna pratar. De anammar helt olika toner. Det är nästan som att de famlar kring vad de ska vara och vad de ska stå för. Centerpartiets kampanj känns som att de förfinar det som de redan har. Det känns som att de tar steg i rätt riktning, eftersom det är deras riktning.

Marie Alani: Jag tycker att kampanjen känns väldigt trogen partiet. Det är inga stora radikala grepp och partiet har inte rört sig långt bort budskapsmässigt. Centerpartiet har kvar landsbygden och har kvar det gröna. Men paritet har lagt till det här med den närodlade politiken och det som gror ur Centerpartiets logga. Kampanjen håller kvar vid partiets arv, till skillnad från många andra partier som försöker hitta nya grepp och nya målgrupper.

Foto: Aftonbladet/IBL.

Vill se mer fighting-spirit i ordet ”framåt”

Cecilia: Ordet ”framåt” är ett nytt grepp i Centerpartiets valkampanj som de använder mycket. Det är ett starkt ord partiet har valt. Men jag hade velat se lite mer ”fighting-spirit” i det ordet. Jag känner inte ”framåt” lika tydligt i bilderna.

David: Jag läser nog in en fighting-spirit i ordet ”framåt” ändå, eftersom så många andra romantiserar det som har varit. Jag tycker att det känns som ett ganska bra upprop för ett sådant här parti.

LÄS MER: Se 7-åriga Lucy intervjua partiledarna 

Foto: Annica Ögren.

Storstadshipstern möter landsbygden

Pål Pettersson: Centerpartiet har varit det gamla lantbrukspartiet, men är väl i dag till stor del ett storstadsparti. Det känns som att begreppet ”närodlad politik” är ett försök att flirta med storstads-hipstern.

Pål: Om man rent formmässigt tittar på hur man har löst det med typograferingen av rubrikerna och Centerpartiets nya logotyp, så är det lite som att ”Centerpartiet goes Oatly”. Det är lite handgjort, ekologiskt. Det handritade får stå för trovärdighet och att något är ekologiskt eller värnar om miljön. Det är spännande.

Rosalin Gustafsson: Centerpartiets nya logga kan se ut som någonting som gror, en pratbubbla, eller varför inte en val? Kanske finns det en mening med att det ska vara upp till betraktaren att avgöra. Samtidigt är det ingen av de här referenserna som missgynnar partiet.

Foto: Centerpartiet.

En kampanj utan populism

David: Arbetsgruppen och partiet har lyckats med något som kanske inget annat parti lyckats med den här valrörelsen: att inte vara populistiska. Det är det gamla vanliga Centerpartiet som hänger på i de rådande frågorna. Det måste vara ganska skönt för deras väljarkår, eftersom man känner igen sig väldigt väl.

Marie: Centerpartiet använder sig av ordet ”medmänsklighet” i sin kampanj. Där har man tagit ett grepp på det som alla andra pratar om: extremism, invandring, integration… Ordet ”medmänsklighet” tycker jag är retoriskt smart och icke-populistiskt.

LÄS MER: Vilket parti tycker som du? Gör Metros valkompass 

Foto: Annica Ögren.

Trendkänslig färgkombo

Rosalin: Centerpartiet är väldigt spot-on när det gäller 2018 års trender inom mode i den här kampanjen, med rött och rosa. Annie Lööfs röda hår bryter av mot den rosa tröjan. Just kombinationen rött och rosa pratar man mycket om i modevärlden just nu. Snyggt om någon tänkte till om det.

Ovanligt blåsig valfilm

Pål: Centerpartiets valfilm handlar om att det blåser och att man ska vända vindarna. Jag har aldrig sett en film där det blåser så mycket. Idémässigt är den otroligt övertydlig.

Marie: Den är enkel i sitt budskap. Den är inte komplicerad. Sedan kan man tycka att det blåser väldigt mycket hela tiden. Men den är väldigt tydlig, trygg och stabil.

David: I många andra valfilmer är det mycket ”stockphotokänsla”, där man har valt bilder som är ett tvärsnitt ur Sverige. Här har man ändå adderat ett element till, som är vind. Även om det är ett enkelt grepp så är det ändå ett grepp som jag uppskattar.

Fakta: De ingår i panelen från Berghs School of Communication

Marie Alani, programansvarig för Berghs Bachelor.

David Alledal, programansvarig för Art Director/Copywriter.

Pål Pettersson, programansvarig för Communication Design.

Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations.

Cecilia Wirseen, programansvarig för Digital Strateg/Digital Kreatör.

 

Expertpanelen från Berghs School of Communication. Övre raden: Marie Alani, Pål Pettersson och Rosalin Gustafsson. Undre raden: Cecilia Wirseen och David Alledal. Foto: Annica Ögren.

Om expertpanelen:

Inför valet tar Metro hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communication. Panelen analyserar hur partierna kommunicerar sina valkampanjer, inte vad de kommunicerar. I analysen ingår alla riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ. Du kommer kunna hitta alla delarna i tidningen och på Metro.se.

LÄS MER: Läs alla Metros partiledarintervjuer här

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset