Liberalerna har överlastat sin valkampanj, enligt de experter som Metro har pratat med.
Liberalerna har överlastat sin valkampanj, enligt de experter som Metro har pratat med.

Vad får man om man mixar körskolehäften med Love Actually och George Clooney i en Dressmann-reklam? Liberalernas reklamkampanj, enligt en panel av kommunikationsexperter. ”Det känns som ett mediagymnasium som gjort sin första kampanj,” säger David Alledal.

Som en smörgåstårta med salami, brie och tonfisk

Marie Alani: Det är rim överallt i Liberalernas kampanjmaterial. Jobb eller nobb, fjärma eller närma, kugga eller plugga… Det känns smalt kommunikativt och lite obegripligt. Om man tittar på bilderna på partiledaren så är de extremt traditionella. Tillsammans med materialet med varningstriangel tycker jag att det skär sig.

David Alledal: Det här kampanjmaterialet är så himla skoj. De har liksom inte kunnat sålla. Allting får plats. Det känns som ett mediagymnasium som gjort sin första kampanj. Det är vansinnigt underhållande att man inte har kunnat ta ett enda beslut. Tonen i copyn skiljer sig även åt jättemycket. De pratar om att tjäna 50 lax samtidigt som de ska vara allvarliga. Det är så galet, vilket också blir underhållande.

Rosalin Gustafsson: Det är lite som en smörgåstårta där man har blandat salami, brieost och tonfisk. Allt i ett.

David Alledal: Och mimosasallad på det.

Liknar en körskolebroschyr

Foto: Liberalerna.

Rosalin Gustafsson: Framsidan på Liberalernas valbroschyrer har mycket myndighetskänsla. Jag kom att tänka på körskolehäften. Det är faktiskt slående likt. Pixlad bakgrund men någon form av natur, skyltar och så den ljusblå färgen.

LÄS MER: se 7-åriga Lucy intervjua partiledarna

Svårt att förstå varningsskylt

Foto: Annica Ögren.

Marie Alani: Det är så många budskap samtidigt. Den här varningstriangeln med liberalt innehåll, för mig är den helt obegriplig. Jag kan inte greppa vad de menar med varningstrianglarna. Att partiets politik skulle vara så extrem eller kontroversiell att de behöver en varningstext… Det är svårt att förstå vem de pratar med här.

Pål Pettersson: Varningstriangelgreppet känns pålagt i efterhand. Det ligger en grundkampanj i botten, sedan har man smällt på med dem i efterhand. Tonaliteten är väl avsedd att vara ironisk, men jag tror inte att ett ironiskt grepp är rätt att välja när man pratar seriös framtidspolitik för det här landet. Det blir lite platt.

Försöker vända sig till ungdomar

Cecilia Wirseen: Det känns som ett desperat grepp att vända sig till ungdomar med 50 lax och lite ironi. Men för mig blir det snarare riktat mot gamla tanter med vita lockar som fnittrar åt att det är lite putslustigt.

Foto: IBL, Liberalerna, IBL.

Liknar reklam för Dressmann

David Alledal: Jag blir glad av den här kampanjen. Det här skulle kunna vara en Dressmann-reklam. Jan Björklund är lite silver-George Clooney. Det här skulle kunna vara ”Grattis Motala” med skjortor för 79 spänn i stället.

LÄS MER: Gör Metros valkompass: Vilket parti tycker som du? 

Hemmavideo-känsla med inspiration från 60-talet

Pål Pettersson: Liberalernas valfilm baserar sig på den gamla klassiska Pennebaker-filmen som gjordes för Bob Dylan på 60-talet. Jan Björklund går igenom bokstäverna i alfabetet och försöker para ihop dem med Liberalernas budskap, till en inramning av Bob Dylans gamla rockvideo. Att plocka upp det greppet 2018 känns slitet och splittrat.

Rosalin Gustafsson: Jag tänker i stället på Love Actually och skyltarna som visas upp där, bland annat med texten ”To me you are perfect”. Musiken i Liberalernas film är lite lekfull, med plink och plonk. Det är flummigt.

David Alledal: Men filmen börjar inte med ”I mitt Sverige” eller ”I vårt Sverige”. De har gjort något som på riktigt skiljer sig från de andra partierna. Den stora bristen är att hantverket är så extremt dåligt. Det är lite: hade inte du en kamera hemma? Jo, men då går vi ut och gör det här.

Pål Pettersson: Det är ett taffligt hantverk. Men det skulle också kunna vara en medveten handling? Att det ska se ut som en hemmavideo, tagen med den egna mobiltelefonen?

Rosalin Gustafsson: Det är ju ett ABC och massor av olika budskap. Men jag kommer inte ihåg ett enda av dem. Bara z, som står för ”zooma in kameran”. Och det är inget politiskt budskap.

Foto: Annica Ögren.

LÄS MER: Läs Metros partiledarintervjuer inför valet 2018

Fakta: De ingår i panelen från Berghs School of Communication

Marie Alani, programansvarig för Berghs Bachelor.

David Alledal, programansvarig för Art Director/Copywriter.

Pål Pettersson, programansvarig för Communication Design.

Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations.

Cecilia Wirseen, programansvarig för Digital Strateg/Digital Kreatör.

Expertpanelen från Berghs School of Communication. Övre raden: Marie Alani, Pål Pettersson och Rosalin Gustafsson. Undre raden: Cecilia Wirseen och David Alledal. Foto: Annica Ögren.

Om expertpanelen:

Inför valet tar Metro hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communication. Panelen analyserar hur partierna kommunicerar sina valkampanjer, inte vad de kommunicerar. I analysen ingår alla riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ. Du kommer kunna hitta alla delarna i tidningen och på Metro.se.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset