Miljöpartiet satsar stort på ordet "Nu" i sin reklamkampanj. Men det blir inte så mycket mer än det ordet, enligt PR-experterna.
Miljöpartiet satsar stort på ordet "Nu" i sin reklamkampanj. Men det blir inte så mycket mer än det ordet, enligt PR-experterna.

Miljöpartiets valkampanj ligger helt rätt i tiden efter sommarens klimatlarm. Men partiet tar inte hand om kampanjordet "Nu", enligt en panel av kommunikationsexperter. "Det känns som något från periodiska systemet, säger Petronella Barvaeus.

Tar inte hand om ”Nu:et”

Foto: Annica Ögren.

David Alledal: Raden ”Nu” är ett klassiskt sätt att hålla ihop kampanjen på. Men det blir faktiskt ganska dåligt. Det ger inte utrymme åt att skriva så mycket annat än just ”Nu”. Men det jag vänder mig mest emot är att de inte har ett utropstecken efter ”nu”. Det är ett så himla starkt upprop. Att man då har tagit bort utropstecknet är fruktansvärt. Kampanjen tappar ännu mer fart. Utan utropstecknet blir det pyspunka.

Petronella Barvaeus: Det här känns som något från periodiska systemet. Alltså, det ser ut som ett grundämne. Kanske vill de påvisa att de har gjort sin research, få bort foliehattstämpel och visa att det de säger är förankrat i vetenskapen.

Pål Pettersson: Ska man gå in på detaljer så behandlar man ”nu:et” rent typografiskt ganska dåligt. Titta bara på mellanrummet mellan n:et och u:et som är olika stort. Man borde vara ännu stoltare över konceptet man skapat kring ”Nu”.

Rosalin Gustafsson: Nu är det panik, signalerar kampanjen. Men vad ska jag göra som väljare? Den hjälpen känner inte jag att jag får.

LÄS MER: Vilket parti tycker som du? Gör Metros valkompass 

Kampanjord med amerikanska föregångare

Ordet ”Nu” är flitigt använt i flera tidigare valkampanjer. President Nixon använde det 1972 (t.v) och Reagan och Bush i frasen ”The time is now” från sin kampanj 1980. Foto: IBL.

Marie Alani: Jag har tittat historiskt på hur man har använt ”Nu” och hittat två väldigt tydliga kampanjer. Det är Richard Nixon, med ”Now more than ever” från 1972 och Ronald Reagan och George Bush kampanj med slogan ”The time is now ” från 1980. Men de kampanjerna var mer slagkraftiga än vad Miljöpartiets kampanj är.

LÄS MER: Här är Metros alla partiledarintervjuer inför valet

Foto: Miljöpartiets Instagram.

Inriktade på unga i sociala medier

Rosalin: Det känns som att de vill fånga in den populärkulturella målgruppen med en del av inläggen i sociala medier. Det väldigt mycket festivalkänsla. Det för tankarna till Peace and Love i Dalarna. Att man står vid en sjö, det är mycket bengaler och dans till tidig morgon.

Petronella: Det finns en bra grundidé i att Miljöpartiet vill understryka att det är bråttom. Det finns många studier som visar att när unga vill engagera sig i saker så vill de göra det här och nu och agera på det som sker. Det är till exempel svårt att få unga att bli månadsgivare.

Marie: Men är bilden ovanför till vänster något som attraherar en 18-19-åring? Man har lagt mycket tid på affischerna. Men om man vänder sig till unga väljare handlar det främst om sociala medier. Där har man inte en genomarbetad strategi.

Rosalin: Ingen har jobbat med att hålla ihop kampanjen under dess utvecklande. Bilderna blir spretiga. Det är slarvigt att mannen på cykeln har hamnat precis bakom ena strecket på n:et. En bild ska kommunicera någonting. Men jag känner ingenting när jag tittar på den här bilden. Jag tänker att den här bilden har någon googlat fram.

Foto: Miljöpartiets Instagram.

David: Här ovanför har de använt ordet ”Nu” till någonting mer. De använder det i ett språk. Det är även ett exempel på något som de redan har gjort, och inte något de vill ska ske. Det tycker jag är ett härligt exempel under höstens kampanjperiod. Den gillar jag jättemycket.

LÄS MER: Här är allt du behöver veta inför valet 2018

”Fridolin är en sämre voice over än Lövin”

David: Språkrören Isabella Lövin och Gustav Fridolin är voice over för varsin valfilm. Men Gustav Fridolin är en mycket sämre voice over. Det blir som VM-låtarna när hela landslaget ska sjunga. Det blir: vad mysigt att de är med och sjunger. Men det blir en ganska dålig låt. De skulle ha betalat en professionell skådespelare eller låta Lövin prata och skippa Fridolin. Det är inte hans grej att köra en dramatisk voice over.

Marie: Ordet ”Nu” funkar bättre i filmen där man får ut ett budskap efter nu:et. Men alla problemen i filmen är på världsnivå och alla lösningarna är på Sverigenivå. För mig blir det lite platt att en man i Örebro har slutat köpa plastpåsar.

David: Ett retoriskt grepp som politikerna kör är att de alltid pratar om den lilla människan. Det blir som ett Stefan och Krister-skämt. Man måste unna sig att strunta i det där.

Rosalin: Miljöpartiet hämtar inte riktigt hem hur de ska lösa problemen. Om man jämför med att bygga upp ett pressmeddelande så hade det här varit ett extremt spretigt pressmeddelande.

Foto: Annica Ögren.

Läs mer: Så går det till att rösta på valdagen – steg-för-steg-guide

Foto: Miljöpartiet.

Otydlig linje på partiets affischer

Rosalin: Längst ner på affischerna finns en linje som jag tolkar som att det är en tidslinje. Men den är inte så tydlig. De lyckas inte hela vägen.

David: Som en domedagslinje. Men om man väljer en grön färg så symboliserar det ju miljöpartiets politik. Det skulle ha varit en svart färg som höll på att lägga sig som Mordor ungefär. Det är konstigt att de väljer Miljöpartiets färg. Det signalerar lite: snart har vi drivit igenom hela vår politik och snart blir det Edens lustgård. De har tänkt rätt, men det har blivit väldigt fel.

LÄS MER: Här intervjuar 7-åriga Lucy alla partiledarna 

Fakta: De ingår i panelen från Berghs School of Communication

Marie Alani, programansvarig för Berghs Bachelor.

David Alledal, programansvarig för Art Director/Copywriter

Pål Pettersson, programansvarig för Communication Design.

Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations.

Petronella Barvaeus, programansvarig för Digital Strateg.

Expertpanelen från Berghs School of Communication. Övre raden: Marie Alani, Pål Pettersson och Rosalin Gustafsson. Undre raden: Petronella Barvaeus och David Alledal. Foto: Annica Ögren.

Om expertpanelen

Inför valet tar Metro hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communication. Panelen analyserar hur partierna kommunicerar sina valkampanjer, inte vad de kommunicerar. I analysen ingår alla riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ. Du kommer kunna hitta alla delarna i tidningen och på Metro.se.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset