Liberalerna, Vänsterpartiet och Centerpartiet är några av partierna vars valkampanjer expertpanelen analyserar.
Liberalerna, Vänsterpartiet och Centerpartiet är några av partierna vars valkampanjer expertpanelen analyserar.

Vill du lära dig att se igenom partiernas valkampanjer och förstå mer om hur de kommunicerar? I Metros serie tar vi hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communications för att gå igenom alla partiernas valkampanjer. Här hittar du analyserna av alla kampanjerna.

Foto: Annica Ögren/Vänsterpartiet.

PR-experterna: V:s valkampanj hade kunnat vara från 1996

Vänsterpartiets valkampanj liknas vid reklam för Ikea. Kommunikationsexperterna från Berghs är besvikna över att kampanjen inte är mer nydanande. ”Det finns ingen flirt med nya väljargrupper”, säger Marie Alani.

Foto: Annica Ögren.

PR-experterna: Miljöpartiet slarvar bort sitt eget kampanjord

Miljöpartiets valkampanj ligger helt rätt i tiden efter sommarens klimatlarm. Men partiet tar inte hand om kampanjordet ”Nu”, enligt en panel av kommunikationsexperter. ”Det känns som något från periodiska systemet, säger Petronella Barvaeus.

PR-experterna: Centerpartiet har gjort en valkampanj utan populism

Centerpartiets valkampanj känns trogen partiet. Partiet riktar in sig både på väljare på landsbygden och i storstan, enligt en panel av kommunikationsexperter. ”Det känns som att begreppet ”närodlad politik” är ett försök att flirta med storstads-hipstern.”, säger Pål Pettersson.

LÄS MER: Stor guide: Det vill partierna inom åtta olika ämnen

Foto: Alamy.

PR-experterna: Feministiskt initiativ gör kampanj för de redan frälsta

Feministiskt initiativ gör en valkampanj i retromönster som går hem hos unga millennials. Men partiets valfilm vänder sig till de redan frälsta, enligt en panel med kommunikationsexperter. ”Den säger inget om vad partiet står för”, säger Marie Alani.

Foto: Annica Ögren.

PR-experterna: S försöker ta kommando över ”svenskhet” i valfilm

Valaffischer utan udd och en valkampanj med enkla lösningar. Men Socialdemokraternas valfilm där Stefan Löfven köper korv får beröm av en panel med kommunikationsexperter. ”Den kändes äkta för att vara en sådan här film,” säger Cecilia Wirseen.

Foto: Annica Ögren.

PR-experterna: KD gör känslosam kampanj i steril studiomiljö

Kristdemokraternas valkampanj spelar på känslor och domineras av gråtande, ensamma och sjuka människor. Men kampanjen är lite väl snygg med tanke på budskapet, enligt en panel med kommunikationsexperter. ”Det är en så kall, steril studiomiljö,” säger Marie Alani.

LÄS MER: Gör Metros valkompass – vilket parti tycker som du?

Foto: Annica Ögren.

PR-experterna: Genidrag av SD med kampanj utan budskap

Sverigedemokraterna har gjort en kampanj i pastellfärger utan budskap på valaffischerna. Samtidigt riktar partiet tydligt in sig på unga, enligt en panel med kommunikationsexperter. ”Mycket konservativ mellanmjölk”, säger Marie Alani.

PR-experterna: Liberalernas valkampanj som en smörgåstårta med extra allt

Vad får man om man mixar körskolehäften med Love Actually och George Clooney i en Dressmann-reklam? Liberalernas reklamkampanj, enligt en panel av kommunikationsexperter. ”Det känns som ett mediagymnasium som gjort sin första kampanj,” säger David Alledal.

Foto: Annica Ögren.

PR-experterna: Moderaternas kampanj inget man vinner val med

Moderaterna flirtar med vänsterväljarna, lånar av franske Macron och har valt en modern inredningsfärg till sin valkampanj. Men kampanjen väcker inga känslor, enligt en panel av kommunikationsexperter. ”Mellanmjölk, säger Pål Pettersson.

LÄS MER: Yougov: Sista mätningen inför valet: Så ligger partierna till

 

Om expertpanelen:

Inför valet tar Metro hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communication. Panelen analyserar hur partierna kommunicerar sina valkampanjer, inte vad de kommunicerar. I analysen ingår alla riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ. Du kommer kunna hitta alla delarna i tidningen och på Metro.se.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset