Socialdemokraterna har inte lagt tillräckligt med tankekraft på sin valkampanj, enligt en expertpanel. Men partiets valfilm får beröm.
Socialdemokraterna har inte lagt tillräckligt med tankekraft på sin valkampanj, enligt en expertpanel. Men partiets valfilm får beröm.

Valaffischer utan udd och en valkampanj med enkla lösningar. Men Socialdemokraternas valfilm där Stefan Löfven köper korv får beröm av en panel med kommunikationsexperter. ”Den kändes äkta för att vara en sådan här film,” säger Cecilia Wirseen.

Foto: Annica Ögren.

Landsfader i mörkblå kostym och röd slips

David Alledal: Stefan är otroligt traditionell här. Så traditionell att han har på sig sin mörkblå kostym och sin röda slips. Här gör de ett nummer av att han är den trygga landsfadern och kör på det fullt ut.

Marie Alani: Ja, Löfven är den starka, trygga ledaren här. Här finns det ingenting som sticker ut.

Foto: Socialdemokraterna.

För korta budskapsfilmer

Marie: De använder vit text på röd bakgrund i sina korta filmsekvenser. När lösningen på problemen sedan presenteras byts bakgrundsfärgen ut mot vit och texten blir röd. För mig blir det väldigt mycket varning och katastrofläge över det. Det påminner om Rädda barnen och Röda Korset. Sedan kommer vändningen i vitt. Det blir nästan övertydligt.

David: Jag får bara associationer till Media Markt. Och det är inte positivt.

Cecilia: Det är förvånande att de väljer att ha bara texter i sina filmer. Vi lever i en supervisuell era där man kan göra så otroligt mycket med rörligt, animeringar etc. De verkar också ha fokuserat på att göra så korta filmer det bara går.  Och visst, det stämmer att man måste fånga någon inom ett par sekunder på sociala medier, men, om man har ett budskap kan det gärna rulla i någon minut. De här filmerna är alldeles för korta för att hinna säga något vettigt!

Rosalin Gustafsson: Man har inte jobbat så mycket med känslor i den här kampanjen. Det är väldigt rationellt. Jag får associationer till Friskis & Svettis.

Pål Pettersson: Det känns lite ängsligt att budskapet inte kan stå för sig själv utan måste förstärkas genom att läggas på plattor.

Foto: Socialdemokraterna.

Affischer med personlig touch men utan skärpa

Marie: Det blir en personlig touch med ”jag vill…” på affischerna, men budskapen på de röda plattorna blir lite generiskt. ”Jag vill ha en skola som ger varje barn möjlighet att växa”. Det skulle vilket parti som helst kunna vara avsändare för, och det finns ingen som skulle kritisera eller inte hålla med. Om de varit lite skarpare så hade det varit ännu slagkraftigare.

David: En bra övning som man hade kunnat göra är att klippa ut alla partiers kampanjbudskap och lägga dem i en tombola. Sedan snurrar man runt tombolan, plockar upp budskapen och gissar vilket parti de tillhör. Jag tror ingen skulle ta tio av tio där.

Pål: Socialdemokraterna bibehåller en stringens i hur de behandlar texterna och rubrikerna. Till skillnad från exempelvis Moderaterna som kom med en helt ny tonalitet och ett nytt stilgrepp i sin ”steg två-kampanj” under valrörelsen.

Rosalin: En petig grej när det gäller affischerna: Det är intressant att de inte skriver ut namnen på de olika politikerna. Det tycker jag är en liten miss.

Foto: Annica Ögren.

Svårt att enas inom arbetsgruppen

David: När man tittar på ”Ett starkare samhälle. Ett tryggare Sverige.” som Socialdemokraterna använder sig av så tror jag att man har haft svårt att enas inom arbetsgruppen. De har två meningar som egentligen skulle vara en. Kanske borde det i stället vara: ”Ett starkare samhälle ger ett tryggare Sverige.” För mig blir det här svårt att tolka och det blir urvattnat.

Foto: Annia Ögren.

Inte tillräckligt med tankekraft bakom

David: Det har inte jobbats jättehårt med kampanjen. Varken med layout eller budskap. Det är de lösningarna som står precis framför näsan som man har använt sig av. Det här står vi för, då skriver vi ner det. Så här kan man typografera, då gör vi det. Sedan fotar vi Stefan, och han skrattade. Då var det bra. Och så ut med det. Det har inte gått in tillräckligt med tankekraft eller hantverk i det här. Sett till att det är det största partiet så är jag ganska besviken på kampanjen.

Tar kommando över ”svenskhet” med korvkiosk och klassisk musik

Cecilia Wirseen: Jag tycker att det är en grym valfilm. Välgjord, snygg och tydlig. Den kändes äkta för att vara en sådan här film.

David: Stefan Löfven visar sig vara en ganska talangfull skådespelare. Om han hade haft dåliga skådespelaregenskaper så hade filmen fallit. Men hela filmens finish höjs tack vare hans insats.

Pål: Det var ett ganska udda musikval. De använder sig av Wilhelm Peterson Bergers ”Sommarsång” Det är högst nationalromatiskt, och är kanske något som snarare SD skulle använda. Jag ställer mig frågande till vad man vill säga med det.

Rosalin: Det var ett intressant val att man fokuserade på en korvkiosk, som känns väldigt retro. Men det är lite förvånande att man inte valt till exempel en sushirestaurang eller ett thaimatställe i stället, något mer framåtblickande och kulinariskt.

David: Men är det inte som är härligt med filmen? Symboliken i att Socialdemokraterna är ”nere med folket”. Är det inte det man vill visa med den klassiska korvmojen? Det kan inte bli bättre.

Cecilia: Kanske försöker de ta kommandot över ”svenskhetet” med både korvmojen och den klassiska musiken.

Fakta: De ingår i panelen från Berghs School of Communication

Marie Alani, programansvarig för Berghs Bachelor.

David Alledal, programansvarig för Art Director/Copywriter.

Pål Pettersson, programansvarig för Communication Design.

Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations.

Cecilia Wirseen, programansvarig för Digital Strateg/Digital Kreatör.

Expertpanelen från Berghs School of Communication. Övre raden: Marie Alani, Pål Pettersson och Rosalin Gustafsson. Undre raden: Cecilia Wirseen och David Alledal. Foto: Annica Ögren.

Om expertpanelen:

Inför valet tar Metro hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communication. Panelen analyserar hur partierna kommunicerar sina valkampanjer, inte vad de kommunicerar. I analysen ingår alla riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ. Du kommer kunna hitta alla delarna i tidningen och på Metro.se.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset