Erik Poppe har gjort filmen om terrordådet på Utøya.
Erik Poppe har gjort filmen om terrordådet på Utøya.

Nu har attentatet vid Utøya blivit spelfilm. Genom en enda lång tagning ligger fokus på offren, snarare än terroristen. ”Det är ingen film om tro, hopp och kärlek” säger filmens regissör Erik Poppe till Metro.

Den 22 juli 2011 är en becksvart dag i Norges historia. 69 ungdomar blev brutalt ihjälskjutna när terroristen Anders Behring Breivik gick i land på Utøya iklädd polisuniform och avlossade skott efter skott. Innan dess detonerade han en bomb vid Oslos regeringskvarter, där åtta personer miste livet.

Den norska regissören Erik Poppe har nu skildrat terrordådet i filmen ”Utøya 22 juli” där han berättar offrens berättelse, hur ungdomarna som var fast på ön upplevde 72 minuter av skräck. Det var viktigt, säger Poppe, att filmen inte blev en historia om tro, hopp och kärlek.

– När man pratar om den 22 juli så hamnar fokus ofta runt tekniska ting, som hur regeringskansliet ska säkras och var minnesmärket ska sättas upp. Så riktas även mycket ljus åt gärningsmännen som alltid kommer med nya utspel för att fokus ska läggas på honom, säger Erik Poppe till Metro.

LÄS MER: Dahlberg om Utøyabeslutet: Anmärkningsvärt

En del kritiker säger att filmen kommer för tätt inpå attentaten, hur ser du på det?

– Jag visste att jag skulle få någon reaktion om att det var för tidigt, men då vet de inte vilken typ av film vi har gjort. När de får se filmen kommer den debatten att dö. Det kändes verkligen angeläget att göra den här filmen med den här vinkeln, men då måste det göras med största möjliga respekt.

Erik Poppe, här tillsammans med några av skådespelarna, menar att filmen inte ska framkalla tro, hopp och kärlek. Foto: IBL

I filmen får man följa Kaja, en fiktiv karaktär, i hennes kamp för överlevnad under terrorattentatet, filmad med en handkamera i en lång tagning. Just tidsaspekten var en viktig del för filmens narrativ, enligt Erik Poppe.

– Det många återkom till i vittnesintervjuer under manusprocessen var hur lång tid det tog innan någonting hände. Då blev det tydligt för mig att vi måste få tiden att bli en karaktär i historien. Något av det svåraste vi kan göra i film är att skildra tid, så då blev det till att vi gjorde det i en lång tagning.

Kaja är i filmen 18 år och hade med sig sin yngre syster på ön. Hennes berättelse har Erik Poppe skapat genom många och långa intervjuer med överlevande ungdomar och anhöriga till offren.

– När jag pratade med ungdomarna var det som att det vore fel att ta en persons historia. För det första kunde jag inte göra det i respekt till de anhöriga, men även för att det ger en mer trovärdig bild som bygger på alla de här vittnesmålen.

LÄS MER: Minnesdagen för Utöya – ”det var terror”

Filmen spelades in på grann-ö till Utøya för att de anhöriga inte skulle behöva vittna exakt var deras barn blev ihjälskjutna. Under inspelningarna fanns en grupp ungdomar på plats som själva befann sig på Utøya under terrorattentatet.

– Det var svårt för dem, men när vi väl fick till en stark och trovärdig historia blev det till slut en lättnad. Vi hade med oss ett stort antal psykologer och terapeuter ifall de behövde stöd, både under castingen och på inspelningsplatsen.

Vilka typer av reaktioner har du fått från anhöriga?

– En anhörig som förlorade sitt barn sa till mig att filmen måste vara respektfull och så verklighetstrogen som möjligt: ”Om du inte gör en historia om vad som verkligen hände där ute på ön, kommer jag aldrig att förlåta dig”, sa hon. Det är inte en historia om att göra något sentimentalt och fint, den handlar om ungdomar som blev mördade.

”Utøya 22 juli” får svensk premiär den 11 maj.

”Utøya 22 juli”

Regi: Erik Poppe
Manus: Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen
I rollerna: Andrea Berntzen, Sorosh Sadat, Jenny Svennevig, Mariann Gjerdsbakk med flera

Om Erik Poppe

Född: 24 juni 1960 i Norge
Yrke: Regissör och manusförfattare
Tidigare karriär: Han inledde sin karriär som fotograf innan han började med spelfilm. I dag är han en av Norges största och mest prisbelönta regissörer

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset