Många är kroniskt uttorkade – utan att veta om det

UTTORKNING. De flesta av oss vet att man presterar sämre om man är uttorkad. Men visste du att en stor del av befolkningen är kronisk uttorkad, och att flertalet inte har en aning om det?
Detta leder till många hälsokomplikationer, som nedsatt prestationsförmåga, trötthet och värk.
Att fylla på sina vätskedepåer och återfå en hälsosam vätskebalans kan ta flera veckor och är inget man gör precis före ett träningspass.

För att optimera din prestationsförmåga bör du ladda med vatten redan på morgonen. Drick regelbundet under hela dagen, och gärna 1 glas cirka 30 minuter före varje måltid. Dina muskler kommer att fyllas på med vatten, samtidigt som en mindre andel vätska lagras mellan dina hudceller, vilket kan ge ett plufsigt utseende. Genom att bygga upp en bra vätskenivå redan långt före ditt träningspass förbättrar du din prestation.

Många tror felaktigt att vätskedepåerna fylls på direkt när man dricker. Men det tar tid för vattnet att passera från tarmarna till blodbanan och ut till alla celler. Dricker man för mycket på samma gång ökas urinutsöndringen och cellerna förblir uttorkade. Se därför till att dricka mindre mängder jämt fördelat under dagen.
Har du slarvat med vätskeintaget kan det vara en god idé att inta en sportdryck före träning. Sportdrycker innehåller salter som gör det enklare för kroppens celler att ta upp vatten.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset