Prins Daniel och Carolina Klüft.
Prins Daniel och Carolina Klüft.

Tillsammans med Prins Daniel och Carolina Klüft kommer Metro att satsa på att peppa barn och unga att leva ett mer hälsosamt liv. Här visar Carolina Klüft parövningar man kan göra i klassrummet.

 

1. Benböj hand i hand

Musklerna i rumpa och lår är stora och mycket viktiga för nedbrytningen av blodsocker och blodfetter. Benböj är en bra och enkel övning som tränar dessa viktiga muskelgrupper.

Gör så här: Håll varandra i händerna, stå axelbrett med fötterna och böj er ner som om ni skulle sätta er på en stol. Sätt er ner 10 gånger, vila en minut och upprepa.

Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övning 1. Foto: Henry Lundholm
Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övning 1.
Foto: Henry Lundholm

 2. Balans 

Våra fötter bär vår kropp varje dag och behöver därför vara starka. Många glömmer bort dessa små viktiga kroppsdelar som vi faktiskt utsätter för flera tons belastning varje dag. Ta av er skorna för att låta fötterna jobba lite extra!

Gör så här: Stå mitt emot varandra på ett ben. Håll upp handflatorna mot varandra och försök att få den andra ur balans genom att slå till på kompisens händer. Du kan dra undan händerna eller välja att slå. Om du får din kompis att tappa balansen, det vill säga flytta på foten han eller hon står på, vinner du ett poäng.

Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övn. 2. Foto: Henry Lundholm
Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övn. 2.
Foto: Henry Lundholm

3Jaga vaden

När man rör på sig är det bra om man ibland också kommer upp i lite högre puls än normalt och får svettas lite.

Gör så här: Stå lätt böjda framför varandra och försök att nudda varandras vader. Nu gäller det att försöka finta och flytta på dig samtidigt som du plötsligt försöker vinna poäng genom att nudda kompisens vad.

Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övning 3. Foto: Henry Lundholm
Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övning 3.
Foto: Henry Lundholm

 4. Nudda handen

Bålen är kärnan i vår kropp och mycket viktig för att ha en god hållning både när man sitter ner och rör på sig. En stark bål avlastar även belastningen på din rygg.
Gör så här:
 Stå mitt emot varandra på händerna och fötterna som att ni skulle göra en armhävning. Håll kroppen så rak som möjligt och undvik att ryggen ser ut som en hängmatta. Nu gäller det försöka nudda varandras händer. Flytta på händerna hela tiden för att undvika att bli träffad.

Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övning 4, slå på handen. Foto: Henry Lundholm
Träning för barn, Carolina Klüft tränar med Julika på Torsviks skola på Lidingö. Övning 4, slå på handen.
Foto: Henry Lundholm

GEN-PEP

 

GEN-PEP är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engage­mang kring barn och ungdomars hälsa. Initiativtagare är Kronprinsessparet, bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer.

 

Rekommenderad fysisk aktivitet för barn och unga är minst 60 min om dagen, medel- till högintensivt. Väldigt få känner till denna rekommendation och få barn kommer upp i så många minuter varje dag.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset