Kristin Öster är psykologkandidat och föreläsare på Psykologifabriken.
Kristin Öster är psykologkandidat och föreläsare på Psykologifabriken.

Att kolla på favoritserien eller ta en öl hör båda till några av svenskarnas favoritaktiviteter när vi vill återhämta oss, enligt en ny undersökning från Unionen. Enligt psykologen Kristin Öster kan båda metoderna vara bra i lagom doser, men den bästa sortens återhämtning får vi på annat håll.

När vi ska ladda batterierna och hämta ny energi gör vi det helst på gymmet. Det visar en ny undersökning gjord av Novus, gjord på uppdrag av Unionen. På frågan om hur vi oftast återhämtar oss svarade 23 procent av deltagarna att de gör det genom att träna.

Kristin Öster, psykologkandidat och föreläsare på Psykologifabriken, brukar likna ett jobb med olika situationer där vi investerar våra personliga resurser. För att lösa en arbetsuppgift behöver vi investera tid och tankekraft. Ju större påfrestning vi utsätts för, desto mer resurser behöver vi lägga på att klara uppgiften.

– För att hålla över tid är det viktigt att vi också fokuserar på att fylla på våra resurser så att vi har något att ta av när vi stöter på nya krav. Utan återhämtning så utarmas våra resurser, vilket riskerar att leda till utmattning, säger Kristin Öster.

LÄS MER: Experten: Sex tecken på att du är utarbetad – och vad du gör åt det

Under sin psykologutbildning har hon specialiserat sig inom stress och utmattning. Hur vi återhämtar oss på bästa sätt menar hon beror på vad det är som stressat oss. Om vi utsatt oss för fysisk ansträngning så kan bra återhämtning vara att läsa en bok. Men om vi koncentrerat oss intensivt på en arbetsuppgift framför datorn är det bra att sträcka på benen en stund på lunchen eller träna efter jobbet.

20 procent av de svarande uppgav att de återhämtar sig genom att träffa vänner och familj. Att återhämta sig tillsammans med dem man tycker om är något som Kristin Öster ser mycket positivt på.

– Helst ska man inte prata så mycket om bekymmer på jobbet då. Föreslå gärna en diskussion i familjen där ni pratar om vad ni gillar att göra tillsammans och planera in de aktiviteterna i veckan som kommer. Det kan också vara bra att lägga ifrån sig mobiler och skärmar om det är något ni upplever stressar eller hindrar er från att umgås med varandra.

Ordentligt med sömn är viktigt för vår återhämtning, men något som också hjälper oss att fylla på med nya resurser är aktiv vila, som att gå en promenad eller leka med barnen. 20 procent av de svarande i undersökningen uppgav att de återhämtar sig genom att kolla på tv, serier eller film. Även om du helst vill slänga dig i soffan efter en lång dag på jobbet kan oftast aktiv vila vara mer återhämtande.

LÄS MER: Psykologen: Därför söker allt fler hjälp genom familjerådgivning

– Därför kan det vara förrädiskt att titta på tv. Det må vara avslappnande, men i längden riskerar det att göra oss mer trötta om vi inte samtidigt också fyller på med resurser. I längden är det viktigt att investera i exempelvis vänskapsrelationer, motionera eller stimulera sig intellektuellt.

Undersökning: På vilket sätt återhämtar du dig oftast?

Tränar (23 %)

Träffar vänner/familj (20 %)

Kollar på TV, film/serier (20 %)

Åker på semester (11 %)

Tar ett glas vin/öl eller liknande (9 %)

Läser böcker, lyssnar på poddar (8 %)

Spelar Tv-spel (3 %)

Annat (4 %)

Vet ej (1 %)

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2791 privatanställda tjänstemän samlades in under perioden 21 februari till 7 mars 2018.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset