Psykologen Jonas Evander träffar dagligen människor med talängslan.
Psykologen Jonas Evander träffar dagligen människor med talängslan.

Stress, hjärtklappning och ångest. För många är dessa känslor bekanta när man ska hålla en muntlig presentation i skolan eller på jobbet. Men vad beror det här på, och finns det några knep för att undvika sin talängslan?

Mellan 20 och 25 procent av befolkningen lider av talängslan – obehag att tala inför grupp – visar en rad studier. Men undviker man att utsätta sig för muntliga presentationer kan problemet förvärras.

Rädsla för att bli göra bort sig

Det menar psykologen Jonas Evander som dagligen träffar människor med fobier av olika slag. I grund och botten handlar talängslan om en rädsla att göra bort sig, förklarar han.

– Många är rädda för att bli bortgjorda eller dömda av andra. Exakt hur de tankarna tar sig uttryck skiljer sig från person till person, men ofta kan det handla om att vara rädd för att framstå som inkompetent eller oprofessionell.

LÄS MER: Utbildningen gav komikern självförtroende: ”Upptäckte att jag inte var dum”

När en person med talarskräck utsätter sig just för att tala inför grupp, reagerar kroppen ofta med ett starkt stresspåslag. Detta kan yttra sig genom bland annat svettningar eller hjärtklappning, förklarar Jonas Evander.

– Dessa reaktioner är inte farliga på något sätt, men väldigt obehagliga för den som upplever dem. Eftersom att personer med talängslan är rädda att det ska synas utåt så ökar stressen när de får ett kroppsligt kvitto på att man verkar vara stressad. Det i sin tur leder till att man börjar observera sig själv väldigt mycket och då späds de här reaktionerna på ännu mer.

Talängslan hänger kvar från barndomen

För många har rädslan att tala inför grupp börjat redan under grundskolans presentationer, och sedan hängt kvar högre upp i åldrarna. Jonas Evander har stött på människor som till och med har undvikit en högskoleutbildning enbart på grund av sin talängslan.

– Många jag har träffat har blivit begränsade av sin talängslan, både socialt, i arbetslivet eller under sin studieperiod. Vissa har till och med sagt nej till en befordran för att det kan innebära att de måste hålla föredrag.

LÄS MER: Ny studie: Fem av tio studenter upplever psykisk ohälsa

Enligt honom finns det lösningar för att komma över sin talängslan, men dock inga snabba sådana. Det han beskriver som ”säkerhetsbeteenden” kan snarare förvärra fobin.

– Det här beteendena – som att ha händerna i fickan, läsa innantill eller att bära en svart tröja för att dölja svettningar – används för att minimera sitt obehag temporärt. Om man då blir nöjd med sin redovisning så tillskriver man prestationen den svarta tröjan, snarare än det man själv levererat.

Psykologens tips för att lindra talängslan

Börja småskaligt
– Tala inför en mindre grupp som du känner dig trygg med, och be om återkoppling hur det såg ut. ”Skakar verkligen mina händer?”.

Be dem filma
– Ofta har personer med talängslan en orealistisk bild av hur de ser ut. Be någon filma ditt föredrag så att du korrigerar din föreställning om dig själv.

Sänk dina förväntningar
– Ställ dig frågan: ”Har jag rimliga förväntningar på mig själv?”. Ofta är de skyhöga, så ställ dig också frågan om du skulle ha samma förväntningar på en klasskamrat eller kollega.

Fakta:

Namn: Jonas Evander
Ålder: 30 år
Bor: I Stockholm
Yrke: Leg. Psykolog på Afobia

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset