Att äta mer hälsosamt, börja träna och gå ner i vikt är några exempel på vanliga nyårslöften. Arkivbild.
Att äta mer hälsosamt, börja träna och gå ner i vikt är några exempel på vanliga nyårslöften. Arkivbild.
Nyår TT

På nyårsafton lovar vi vitt och brett att vi ska bli bättre människor. Gå ner i vikt, cykla till jobbet eller ha bättre disciplin med mobilen.

Ta hjälp av dina vänner för att lyckas, tipsar psykologiprofessorn Per Kristensson.

Enligt ett svenskt forskningsprojekt avger omkring var femte kvinna och var åttonde man ett nyårslöfte på nyårsafton. Hur många som håller sina löften är svårare att svara på. En amerikansk studie säger att 46 procent gör det efter ett halvt år. Andra säger en av tio.

Men en sak är klar. Alla klarar det inte och ska man lyckas krävs mer än bara ett löfte. Man behöver en plan, en tydlig strategi.

Per Kristensson, professor i psykologi vid Karlstads universitet, forskar bland annat om vad som verkligen får människor att ändra beteende. Enligt honom är det flera faktorer som avgör om vi ska lyckas att förändra invanda mönster och bryta våra ovanor.

Faktor ett: Människor runt omkring dig

En viktig faktor kallar jag "sociala bevis". Det vill säga, om jag ser på andra runt omkring mig och det som andra gör, är det lättare för mig att göra det.

Bäst är enligt Per Kristensson att inspireras av människor som redan gör det som du vill göra. Gå med i en träningsgrupp om du vill träna mer, en läsecirkel om du vill läsa fler böcker. Det sociala trycket är en stark och i många fall avgörande motivation.

Dra nytta av den lockelse och det tryck som andras intresse skapar, säger Kristensson.

Faktor två: Signalera dina mål

En annan viktig faktor är att det man lovar ska vara synligt. Skicka ut signaler. Byt ut portföljen mot en gymväska, bilen mot en cykel. Se till att andra ser. Det ska inte vara något hemligt. Ska du lyckas mår du bra av att berätta för släkt och vänner vad det är du tänker göra.

Att gå ner i vikt är något som människor runt omkring märker. Det gör det lättare. Om det handlar om att ta tag i pensionssparandet kan det vara svårare, för det är det ingen annan som ser.

Faktor tre: Etikettera dig själv

Den tredje faktorn handlar om hur vi ser på oss själva. Per Kristensson kallar det etikettering.

Om vi ser på oss själva som klimatsmarta eller som joggare hjälper det oss att leva upp till den bilden, säger han.

Så bestäm dig för att du är en nykterist, en bokslukare eller en miljövän.

Några bonusförslag

• Förakta inte pengar som motivation. De flesta nyårslöften handlar inte om pengar, men till exempel att sluta röka ger också en ekonomisk vinst. Tänk på vad du kan göra med pengarna.

• Sätt upp korta mål som gör att dina framsteg synliga för dig själv. Sätt ett mål för hur mycket du ska gå ner till den 15 januari. Och sedan ett nytt mål till månadsskiftet till februari. Då blir det synligt när du lyckas.

• Tjuvstarta. Det svåraste med ett nyårslöfte är att komma i gång. Så om du startar innan du avger löftet är chansen större att det håller hela vägen.

• Ta hjälp av nyår. När du lovar saker på nyår är det ingen som frågar varför. Skulle du avge samma löfte vid en annan tid på året är folk nyfikna och du måste motivera dig.

Att äta mer hälsosamt, börja träna och gå ner i vikt är några exempel på vanliga nyårslöften. Arkivbild.
Att äta mer hälsosamt, börja träna och gå ner i vikt är några exempel på vanliga nyårslöften. Arkivbild.
Nyårslöften är lätta att ge, men svårare att hålla. En konkret plan är ett hållfast tips, enligt psykologiprofessorn Per Kristensson. Arkivbild.
Nyårslöften är lätta att ge, men svårare att hålla. En konkret plan är ett hållfast tips, enligt psykologiprofessorn Per Kristensson. Arkivbild.
Ta hjälp av andra för att klara nyårslöftet. Att träna mer blir lättare i grupp, att läsa fler böcker blir enklare i en bokcirkel. Arkivbild.
Ta hjälp av andra för att klara nyårslöftet. Att träna mer blir lättare i grupp, att läsa fler böcker blir enklare i en bokcirkel. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset