"Det är viktigt att komma ihåg är att det är en ganska långsam process att koppla av", säger psykologen Cecilia Duberg.
"Det är viktigt att komma ihåg är att det är en ganska långsam process att koppla av", säger psykologen Cecilia Duberg.

När semestern väl är kommen är det ibland svårt att släppa jobbet och njuta av sin ledighet. Psykologen Cecilia Duberg ger här sina bästa tips för maximal avkoppling och återhämtning.

Att koppla av på riktigt under sin semester är lättare sagt än gjort. Cecilia Duberg, legitimerad psykolog, menar att den gyllene nyckeln till total avkoppling är att vara, snarare än att göra. Men hur lång tid det tar att koppla dit skiljer sig från person till person.

– Det beror på hur effektiv man är på att återhämta sig – vissa kommer aldrig ner i varv. Men det som är viktigt att komma ihåg är att det är en ganska långsam process att koppla av. Man måste ge det tid och ge nedvarvningen ett ostört utrymme.

LÄS MER: Psykologen: Så återhämtar du dig på bästa sätt

Trappa ner i god tid

Ett av hennes tips är att börja att trappa ner redan någon vecka innan semestern. Detta genom att bland annat ta längre luncher och städa av skrivbordet i tid – vilket enligt henne inte nödvändigtvis behöver försämra arbetsförmågan.

– Jag skulle säga att det svåra är skiftet från att göra till att vara. Om man har jobbat hårt och under en väldigt lång period där man har producerat, tänkt och strukturerat, är det lätt hänt att man inte slutar göra det under semestern, säger Cecilia Duberg.

”Testa att stänga av telefonen och lägg den i en låda under några dagar”, säger Cecilia Duberg.

Enligt henne är en väg till avkopplingen att försöka hitta rätt inställning till sin ledighet, och inte tänka som man vanligtvis gör i arbetslivet.

– Det handlar om att inte ha lika mycket planer och strukturer som man annars har. En större frihet helt enkelt. Kanske är den friheten att sova så länge man vill under några dagar, fylla på med näringsrik mat och komma ut mycket i naturen, säger hon.

LÄS MER: Psykologen: Så undviker du konflikter under semestern

Koppla bort mejlen

En viktig faktor är att stänga av sin jobbmejl och det hon kallar ”att koppla ur”.

– Även om tanken är att du ska kolla ett mejl på två minuter, så blir det aldrig bara två minuter. Det mejlet skapar en tanke som skapar ännu tanke och rätt som det är känner man att man behöver ringa ett jobbsamtal. Det är världens fälla. Stäng av all mejl och skriv ett bra autosvar som är bra både för dig själv och mottagaren.

Användandet av mobiltelefoner kan också hämma ens återhämtning, säger hon, men menar samtidigt att för vissa är mobilen är vilopaus. En flykt från verkligheten.

– Det vi gör i en liten skala i vardagen, som att lägga ifrån oss mobilerna när vi äter, eller när vi pratar med barnen, kan vara bra att göra i mycket större utsträckning under semestern. Testa att stänga av telefonen och lägg den i en låda under några dagar.

Cecilia Dubergs tips för att koppla av

Gör morgonyoga
– Långa dagar framför datorn eller i obekväma klackskor sätter spår. Mjuka upp dig för en mer avslappnad känsla.

Ge dig ut i naturen
– Den både läker och inspirerar! Gå, paddla, klättra, simma – utan mål. Bli fysisk på ett naturligt sätt.

Läs något påhittat
Spänning, livshistorier och vackra formuleringar är som honung för hjärnan. Undvik jobb-rapporter, aktiekurser och nyheter några dagar. Det finns kvar.

Njut av ditt morgonkaffe, och drick gärna ett gott glas vin…
– …men kanske är kontorskonsumtionen av kaffe inte den mest måttfulla? Bryt trenden nu. Och drick INTE alkohol tre, fyra gånger i veckan. Alkohol i för stora mängder, eller för ofta, bryter ner kroppen och påverkar sömnen och din sinnesstämning.

Bygg inte förväntningar – bygg bra relationer
– Riktiga relationer behöver tid och närvaro. Välj ut några personer du vill komma närmare. Ta dig an en gammal försummad vän, relationen till din partner, barnen, mamma eller syrran.

Gör något utmanande, något nytt
– Att lära sig nya saker, både om sig själv och den här världen, utvecklar hjärnan och gör mer närvarande och friska. Vi mår som bäst när vi får utvecklas, och semestern är ett ypperlig tid för äventyr.

Fakta

Namn: Cecilia Duberg
Bor: Nora
Ålder: 43 år
Yrke: Leg. psykolog, mental tränare och författare.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset