Metro hjälper dig att hitta rätt träning till rätt viktminskningsmetod med hjälp av Patrik Nygren, naprapat, SAFE-licensierad styrketräningsinstruktör, personlig tränare och kostrådgivare på SATS.

• The Zone.
Hetast i Hollywood. Alla måltider består av 40 procent kolhydrater, 30 procent protein och 30 procent fett. Kolhydraterna ska bestå av frukt och grönt med låg stärkelsehalt. Det ska vara magert kött och omättat fett.
– En diet med lägre intag av kolhydrater. Har du för vana att hålla en hög intensitetsnivå under dina träningspass kanske du inte längre kommer att ha samma uthållighet jämfört med när du äter en kost med högre kolhydratinnehåll, säger Nygren.

• GI. GI-metoden bygger på det glykemiska indexet, ett mätvärde som ursprungligen togs fram som hjälp till diabetiker. En normalkost bör bestå av cirka 15 procent proteiner, 55 procent kolhydrater och 30 procent fett. Omättat fett är bäst.
– Fördelningen mellan proteiner, kolhydrater och fetter ligger helt i linje med vad Svenska Livsmedelsverket rekommenderar. Du kan träna precis som du vill utan restriktioner om näringsintaget är fullgott.
GI-kändis: Kim Cattrall.

• Atkins. Nej till kolhydratrika livsmedel som vitt bröd, ris, pasta, flingor och socker. Bra kolhydrater, som frukt och grönt, är okej liksom fett och protein.
– Du kommer att ha tömda kolhydratlager för jämnan. Det gör att träning på mellan- eller hög intensitet inte blir så effektiv eftersom kolhydraterna behövs då. Jag är rätt tveksam till träning över huvud taget under dessa betingelser.
Atkinskändis: Renée Zellweger.

• Organiska dieten.
Förbjuder kött, ägg, mejeriprodukter, koffein och godis.
– För den som har kunnandet och viljan är vegetarisk kost helt rätt, dock kan kosten behöva kompletteras. Kan man se till att inta tillräckliga mängder av näringsämnen möter man inga hinder i sin träning.
Organisk diet-kändis: Gwyneth Paltrow.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset