Nyheter Sverige

Rafels dröm hindras av nya betygsskalan

Lärarna har delvis missuppfattat den nya betygsskalan, menar Skolverket. Och de som drabbas är eleverna. För toppeleven Rafel Jabbar sprack läkardrömmen när hennes MVG:n byttes ut till C:n – men hon har fortfarande hopp.

Lotta Bergseth

Rafel, 18, vill bli läkare, men med den nya betygsskalan har hon inte längre toppbetyg. Nu satsar hon på att få ett bra resultat i högskoleprovet istället.

Rafel Jabbar, 18, drömmer att bli läkare. Och när hon gick ut ur nian såg det lovande ut. Då hade hon MVG i nästan alla ämnen. Nu, trots att hon pluggar precis lika hårt, är hon plötsligt inte längre en toppelev. Hon tillhör den första kullen elever som i vår går ut gymnasiet med den nya betygsskalan A-F, i vilken det är extremt svårt att nå det högsta betyget. Särskilt om man vill ha det i alla ämnen. 
– Jag vet hur ett MVG ska se ut och jag har prioriterat bort både vänner och intressen för att satsa på skolan. Plötsligt rasar allt bara för att det kommer in en ny betygsskala där det i stort sett är omöjligt att få alla A, säger hon. 

För att kunna ha en chans att komma in på läkarlinjen har hon bestämt sig för att i stället satsa på högskoleprovet. Skolbetygen har hon gett upp. 
– Så klart blir jag inte motiverad till att plugga lika hårt längre. Hur jag än gör så kommer jag aldrig att få högsta betyg, eftersom jag redan har flera B och C. Nu har jag skrivit högskoleprovet två gånger och siktar på att nå 1,7-1,8 nästa gång. 

Trots att hon själv hamnar i kläm förkastar Rafel Jabbar inte den nya betygsskalan helt. Däremot menar hon att lärarna måste ges mer utbildning i hur de ska bedöma eleverna med hjälp av den, så att det blir rättvist. 
– Förr kunde man få konkreta svar när man frågade vad man skulle göra för att få ett MVG. Nu har lärarna egentligen inget att säga förutom att det är svårt. Det är som att det inte finns någon tydlig mall. Ändå är det mina drömmar och min framtid det handlar om.

Skolverket: Den nya skalan har missuppfattats

Eftersom den nya betygsskalan har flera steg är det teoretiskt svårare att få ett A än vad det var att få MVG, menar Skolverket. Men just att skalan är så pass ny kan göra det orättvist för eleverna.

– Innan ett nytt system har satt sig är det större risk för att det inte blir så likvärdigt som man kan önska, säger Karin Hector-Stahre, enhetschef på på prov- och bedömningsenheten på Skolverket.

Men det finns fler anledningar till att det just nu är svårare att få högsta betyg. När man bytte från skalan 1-5 till IG-MVG såg Skolverket till en början en tendens att lärarna var försiktiga med att ge MVG till eleverna. Samma sak ser man nu. 
– Där hade man en liknande missuppfattning som man har nu. Men nu är det inte lika stor omställning som det var då och vi jobbar hela tiden på att utbilda lärare i den nya skalan.

LÄS MER: Experter kritiska till Pisa-mätning

LÄS OCKSÅ: Hur ska den svenska skolan räddas? 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Rädda skolan