Ipaden har ökat yngre barns internetanvändande explosionsartat.
Ipaden har ökat yngre barns internetanvändande explosionsartat.

79 procent av Sveriges tvååringar och nästan alla sexåringar använder internet i någon form. Det visar en årlig rapport från Internetstiftelsen i Sverige. ”Det har varit en explosionsartad utveckling sedan Ipaden kom”, säger Måns Jonsson, digital strateg.

För fyra år sedan använde mindre än hälften av Sveriges tvååringar internet i någon mån. Nu gör en övervägande majoritet, 79 procent, det. Dessutom visar Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) rapport ”Svenskarna och Internet 2017” att nästan alla svenska sexåringar, 98 procent, använder internet.

Måns Jonsson, digital strateg på IIS, har förklaringen till ökningen.

– Det har blivit mer och mer, egentligen sedan Ipaden kom. Det har verkligen varit en explosionsartad utveckling. Apparna är gjorda för barn och det är lätt att använda internet för att komma åt innehåll, säger han.

LÄS MER: Bedrägeriexperten: Så ska du tänka på internet

När Iphonen kom var ökningen inte lika markant. Dels var den väldigt dyr och dels var föräldrar mer skeptiska till att låta barnen använda den, förklarar Måns Jonsson.

– Det som passar de yngre barnen med Ipaden är att den har en stor skärm som passar små, klumpiga bebisfingrar bättre. I dag har svenska barnfamiljer i snitt två paddor per familj. Barnen tittar på Youtube, på Barnkanalens app och spelar spel med onlineinnehåll, säger han.

Det är först vid 11-årsåldern som internetanvändandet i telefonen går om surfplattorna – då har över 9 av 10 av barn en egen telefon.

– Och då börjar de använda internet på ett helt annat sätt. Barnen börjar kommunicera, de skickar meddelanden och upptäcker Instagram.

Nytt för 2017 års rapport är att svenskarna fick svara på frågor om källkritik på internet. Resultaten visar att en majoritet av barn i mellanstadiet har fått lära sig om källkritik – och bland gymnasieungdomar upplever mer än 80 procent att de har fått kunskaper om det.

Äldre människor är inte alls lika säkra på att avgöra om någonting är sant eller inte.

– Samtidigt är det de äldre som delar mest på Facebook. De som har bristande källkritik är alltså de som är troligast att bara trycka på dela på någonting de ser. Skolan verkar ju absolut ha lyckats att föra in källkritiskt tänkande hos ungdomarna, nu måste vi ställa oss frågan hur vi gör med de äldre, säger Måns Jonsson.

Något som också framkommer i rapporten är att samtliga internetanvändare i Sverige mellan 12 och 25 år använder Youtube i någon mån. Bland ungdomar mellan 12 och 15 år använder 86 procent videotjänsten varje dag.

– Det tror jag att det är många som inte har förstått, att det är så himla stort. Äldre personer använder Youtube för att söka efter ett recept eller kolla upp ett klipp. Men de yngre använder det som ett massmedium, där de följer kanaler och kollar på youtubers.

LÄS MER: Experten: Så skyddar du ditt barn på nätet – sju råd

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset