En spännande och kontrollerat kärv John le Carré-filmatisering med en briljant Philip Seymour Hoffman i sin sista stora roll.

"A most wanted man"

Genre: Thriller

Det finns en scen, ganska sent i "A most wanted man". Philip Seymour Hoffmans rollfigur, tyske spionagenten Günther Bachman, sitter ensam och grubblande vid sin säng. En cigg i munnen och ett glas Famous Grouse bredvid sig. Plötsligt sätter han sig vid pianot och spelar ett stycke. Visst, ett vanligt, stillsamt ögonblick i en spionthriller. Inget mer med det. Och jag ska inte vulgärspekulera om hur Hoffman, privatpersonen, eventuellt tänkte, kände och mådde just där, bara för att hans rollfigur ser lite mollstämd ut. Men plötsligt slår det mig att det här är den sista stora roll denna gudabenådade aktör gjorde. Och hur oerhört sorgligt det är.

Filmen utspelas i Hamburg, dit den rysk-tjetjenske flyktingen Issa Karpov anländer. Han får kontakt med en människorättsadvokat (Rachel McAdams) som fixar ett möte med en bankir (Willem Defoe) i vars penningtvättande bank Karpovs ryske far satt in en stor summa pengar. Men Karpovs varenda steg bevakas av Bachmans spiongrupp, som hoppas använda honom för att avslöja en muslimsk miljonär med misstänkta Al Qaida-förbindelser. I kulisserna lurar även den tyska säkerhetstjänsten och amerikanarna som vill gå bryskare och mer hetsigt fram än Bachman.

Filmen bygger liksom "Tinker tailor soldier spy" på en John le Carré-roman och precis som Tomas Alfredsons film kräver den att vi håller tungan rätt i mun för att hänga med i de raffinerade turerna. Här har Anton Corbijn ("Control") regisserat och skapat en estetiskt kontrollerad film som perfekt fångar le Carrés sedvanligt kärva atmosfär. Men under den elegant oglamorösa ytan finns också ett patos som, om än diskret, berör. Och så är det ju rätt häftigt med en thriller som lyckas vara spännande utan att det (såvitt jag minns) avlossas ett enda skott.

► LÄS MER: Philip Seymour Hoffman hyllas internationellt för sin sista huvudroll

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset