I dag presenterade regeringen hur landets nya miljözoner för personbilar kommer att utformas. I den striktaste zonen kommer endast elbilar och bilar som körs på fordonsgas tillåtas.

Från och med år 2020 kommer Sveriges kommuner ha rätt att införa så kallade miljözoner för personbilar i städer. Det beskedet gav infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) i dag.

Redan i dag finns miljözoner för tung trafik, men det nya förslaget innefattar även personbilar, och kommer i två olika former – miljözon klass 2 respektive 3.

Klass två införs i två steg. Från 1 januari 2020 innebär klassen att bensin- och dieselbilar som har en miljöstandard som är äldre än Euro 5 (2009) inte får framföras inom zonen. Från 2022 förändras sedan zon 2. Då får endast dieselbilar som klarar Euro 6-standarden (2014) framföras i området.

LÄS MER: Regeringen vill stoppa bilmålvakterna

Den strängaste miljözonen, klass 3, införs 2022 och innebär att endast elbilar, bränslecellsbilar och gasdrivna bilar, med Euro 6-standard, får framföras. I den zonen tillåts inte ens laddhybrider, med andra ord.

Det blir upp till kommunerna själva att avgöra vilka zoner de vill ha på olika platser i städerna.

Förslagen har mötts av stark kritik ända sedan de för första gången presenterades i början av 2016. Speciellt från bilägare som köpt en dieselbil i tron om att den är miljövänlig, men som nu alltså inte kommer att få framföra den i vissa stadsområden.

 LÄS MER: Hårdare utsläppskrav tvingar många byta bil

Miljöminister Karolina skog menar att alternativet för dessa bilägare blir att gilla läget.

– De bilägare som ska köra på de här enskilda gatorna kan undvika att köra där eller uppdatera sin bil. På landsbygden kommer det finns en bra andrahandsmarknad för de här bilarna, säger Skog till Aftonbladet.

Det blir nu upp till Transportstyrelsen att undersöka hur man i praktiken ska kunna kontrollera att de nya reglerna efterlevs av bilägarna.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset