Endast 63 procent av alla fjärrtåg i Sverige anlände till sin slutstation på utsatt tid i maj månad.
Endast 63 procent av alla fjärrtåg i Sverige anlände till sin slutstation på utsatt tid i maj månad.

Enligt trafikverkets senaste analys var punktligheten för tågen i Sverige den sämsta på fem år i maj. Värst var det för fjärrtågen, som endast anlände i tid i två av fem fall.

Tågtrafikens punktlighet var rekordlåg i maj. 85,2 procent av tågen anlände på utsatt tid – den lägsta siffran sedan nuvarande mätmetod för punktlighet infördes (2013).

Värst var det för långdistanstågen, även kallade fjärrtåg, visar Trafikverkets senaste analys. Cirka 2 av 5 tåg (37 procent) på de längre sträckorna försenades i maj, visar siffrorna.

Värmen ställde till det

Orsakerna till de många och långa förseningarna är många, enligt Trafikverkets analys. Bland annat handlar det om de plötsliga övergången från vargavinter till vår.

”En järnvägsanläggning mår bäst av långsamma övergångar mellan olika årstider. Med det i åtanke har 2018 bjudit på ett flertal utmaningar där en lång och snörik vinter följdes av rekordvärme”, skriver Trafikverket i sin analys.

LÄS MER: Ny teknik ska få fler tåg att komma i tid

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, menar att det främst är tre väderleksrelaterade orsaker som ligger bakom förseningarna i maj.

– Det handlar om bränderna, solkurvorna och problem med kontaktledningar, säger han, och fortsätter:

– Vi har haft en del fall där gräsbränder i banvallarna gjort att vi måste ställa in tåg. I värsta fall kan elden även smälta isoleringen till kablar som i sin tur orsakar fel på signaler och strömförsörjning. Vad gäller solkurvorna, alltså när rälsen böjer sig och ser ut som en slalombana på grund av värmen – så har problemet varit störst i Göteborgstrakten och upp i Bohuslän. På stambanorna har vi nyare, bättre spår som håller bättre, säger han.

Risk för fortsatta förseningar – på grund av maratonlopp

Spårarbeten mellan Stockholm och Göteborg som skulle ha gjorts tidigare i sommar har fått skjutas upp. En av orsakerna är Stockholm marathon, som gick av stapeln i början av juni.

LÄS MER: Insändare: Lägg ner tågen och börja köra buss i stället

Ett planerat arbete på Västra stambanan fick skjutas fram eftersom tusentals maratonentusiaster skulle åka på sträckan.

– Det visade sig att den sträcka tågen skulle ledas om på medan arbetet utfördes på stambanan hade drabbats av solkurvor och inte kunde användas. Då valde vi att skjuta fram arbetet på stambanan på grund av de tusentals resenärer som skulle till och från maratonloppet.

Hur påverkar det trafiken i sommar?

– Det arbete vi skulle ha gjort då måste göras i sommar, så det är möjligt att det blir justeringar i tidtabellerna även framöver, säger Bengt Olsson.

 

Fakta: Andelen tåg som kom i tid i maj

Ett tåg räknas som försenat om det anländer till slutdestination mer än fem minuter efter utsatt tid.

Persontåg (totalt) 85,2 procent.

Kortdistanståg: 90,6 procent

Medeldistanståg: 82,4 procent

Långdistanståg: 63,2 procent

Källa: Trafikverket

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset