Vi tar inte den olyckliga reklamkampanjen i försvar. Men om vi inte gör något åt kostproblemen hamnar vi snart i samma sits som USA, skriver Niclas "Nick" Luthman, grundare och produktutvecklare, Nick's.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

(Replik till Thor Rutgerssons debattartikel ”Budskapen om ”dålig” mat kan få negativa effekter för barn och unga”)

”Låt barnen njuta av mat – inte fundera över innehåll” är ett budskap som vi på Nick’s står bakom till 100%.

Vi tar inte den olyckliga reklamkampanjen i försvar. Vi har bett om ursäkt och vår avsikt var aldrig att uppröra någon utsatt grupp.

Men allvaret i grundproblemet kvarstår.

Om vi inte gör något åt kostproblemen hamnar vi snart i samma sits som USA, där tonåringar allt oftare diagnosticeras med diabetes typ 2: det som förut kallades åldersdiabetes och extremt sällan drabbade unga. Detta är bara ett av många exempel på ett havererat system. Vi måste hantera problemet, men hur gör vi det på rätt sätt?

LÄS MER: Debatt: Fem krav att ställa på alla företag du handlar av

Barn ska, precis som Thor skriver, njuta av mat. Du som förälder har dock ansvaret för dess innehåll!

När svenskarna äter över 15 kg godis och 10 liter glass per person och år, behövs alternativ. Vi erbjuder dessa. Förhoppningsvis bidrar vi därmed till att livsmedelsbranschen sanerar sig själv.

Vi hoppas att föräldrarna är en kompass i djungeln av budskap: kommersiella och i sociala medier, så att goda och positiva matvanor blir den nya normen.

Låt barnen njuta av mat – inte fundera över innehåll!

Niclas ”Nick” Luthman, grundare och produktutvecklare, Nick’s

Så här gör du för att debattera i Metro:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset