Sedan 1993 har utsläppen ökat med nästan 50 procent och är nu uppe i 6,7 ton koldioxid per person i Sverige, skriver Erik Huss.
Sedan 1993 har utsläppen ökat med nästan 50 procent och är nu uppe i 6,7 ton koldioxid per person i Sverige, skriver Erik Huss.

Problemet med svenskarnas (över)konsumtion på black friday och liknande dagar är att den genererar allt mer utsläpp av växthusgaser utomlands, där våra julklappar produceras, skriver Erik Huss

Detta är en replik på Lydia Wålstens debattartikel ”Vi ska inte nöja oss med det vi har”. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

På amerikanskt manér firas black friday, black week och cyber monday, vilket ökar försäljningen för varje år. HUI Research spår att årets julhandel hamnar på 78,5 miljarder kronor, motsvarande nästan 8 000 kronor per invånare i Sverige.
Problemet med svenskarnas (över)konsumtion är att den genererar allt mer utsläpp av växthusgaser utomlands, där våra julklappar produceras. Sedan 1993 har dessa utsläpp ökat med nästan 50 procent och är nu uppe i 6,7 ton koldioxid per person i Sverige. Det är drygt tre gånger så mycket som vi max kan släppa ut om vi ska klara Parisavtalets mål på max två graders global uppvärmning. Idag stiger temperaturen 170 gånger snabbare än naturligt, vilket borde mana till eftertanke.

LÄS MER: Debatt: Priset för black friday är högt för de anställda
Lösningen för framtiden är att blicka framåt och skapa affärsmodeller med naturvetenskapliga ögon, att tillväxten sker inom planetens gränser, som är framtagna av bland annat forskaren Johan Rockström. De kallas 9 Planetary Boundaries och sätter gränser för hur mycket vi kan påfresta jorden. Forskarnas lösning kallas the Carbon Law, där vi måste halvera våra växthusgasutsläpp för varje decennium fram till 2050. Timbro, utvecklingen med dagens ökande materiella konsumtion omöjliggör en sådan framtid.

Erik Huss, vd Husstainability

  • Vd för Husstainability, som hjälper näringslivet att ställa om till hållbara affärsmodeller.
  • Tidigare kommunikations- och presschef för Sveriges annonsörer, presschef för Kungliga vetenskapsakademien, vetenskapsredaktör för IGBP inom Earth System Science.
  • Utbildad journalist och geograf med forskarutbildning inom glaciologi och klimatutveckling.

LÄS MER: Så här debatterar du i Metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset