Behöver du stärka upp ryggen? Vill du ha mer väldefinerade ryggmuskler? Här tipsar Metros hälsa- och tränigsredaktör Hannah Andersson om effektiva roddövningar.

Roddövningen har många olika variationer och är speciellt bra för att dig som vill stärka upp ryggen. Ryggövningar kan både förbättra vår hållning och stärka upp bålen. 

I stående rodd är det viktigt att hålla kroppen i ett diagonalt läge. Håller du kroppen för mycket upprätt jobbar du troligtvis med fel muskelgrupp. Låt armarna vara hjälpmuskler i övningen. Det är ryggen som ska aktiveras. Fokusera på att få kontakt med de övre ryggmusklerna. 

LÄS Hannah Anderssons träningsblogg

Stående rodd med pronerat grepp jobbar främst övre ryggmusklerna. Supinerat grepp innebär att stången greppas underifrån. Naturligt får du mer hjälp av biceps när du använder supinerat grepp, så det blir extra viktigt att tänka på att aktivera ryggmusklerna.

Enarmsrodd med hantel är en så kallad ”unilateral övning” och stående rodd med stång är en ”bilateral övning”. 

Ensdidiga övningar är viktiga då det kan korrigera muskulös obalans.  

Genom ensidiga övningar stärker du upp båda sidorna utan att den starkare sidan kompsenserar den svagare. 

Hannah Andersson  visar övningarna  på Balance gym  i Stockholm.

Natanael Johansson
1. Stående rodd med pronerat grepp Greppa stången ovan-ifrån. Stå framåtlutad med ryggen i diagonalläge, böj lätt på benen, håll neutral rygg. Dra stången mot magen genom att dra ihop skuldrorna mot varandra.
Natanael Johansson
1. Stående rodd med pronerat grepp
Natanael Johansson
2. Stående rodd med supinerat grepp Greppa stången under-ifrån. Stå framåtlutad med ryggen i diagonalläge, böj lätt på benen, håll neutral rygg. Dra stången mot magen genom att dra ihop skuldrorna mot varandra.
Natanael Johansson
2. Stående rodd med supinerat grepp
Natanael Johansson
3. Enarmsrodd på bänk Placera ena kroppssidan på bänken, håll ryggen rak. Greppa hanteln med fria armen. Dra upp hantalen genom att kontrahera övre rygg och skulderblandmuskelatur tills att hanteln är i linje med magen.
Natanael Johansson
3. Enarmsrodd på bänk
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset