Linnéa Olmarken etta i Metros tävling

Lotta Imberg

Linnéa Olmarken visar behån hon vävt av rosa band.

ROSA BANDET. Metros Rosa bandet-tävling är avgjord. Nittonåriga Linnéa Olmarkens bidrag, en behå sammanflätad av rosa band, vann. Nu auktioneras den ut till förmån för bröstcancerforskningen.
– Jag har alltid fascinerats av alla som går omkring på stan med små rosa band. Det är ett sådant litet bidrag, men tillsammans blir det mycket.

Det var också tanken bakom Linnéa Olmarkens bidrag. Som hon själv skrev när hon skickade in det: ”Min behå är sammanflätad av rosa band. Banden i sig är tunna och går lätt sönder, men tillsammans blir de starka och skyddar, som en behå.”
– Jag vävde ihop en massa band till en helhet som skyddar. Det kändes ganska naturligt att göra något som handlar om bröst.

Metros jury gillade både designen och symboliken i bidraget.
– Idén lyfter sakfrågan och symboliserar vad kampanjen handlar om på ett kreativt sätt, säger Sandra Virag, Cancerfondens representant i juryn.
– Behån är fint arbetad, genomtänkt och otroligt söt. Underkläder är intima och romantiska och det är fint att ett så allvarligt ämne som bröstcancer kan få rymmas i en behå, säger Hannah Sjöström, nöjes- och featurechef på Metro.

Nu auktioneras Linnéa Olmarkens vinnarbidrag ut tillsammans med Eleonor Nygårds armband, som startade tävlingen.
– Det känns jätteroligt. Jag kan inte bidra med så mycket pengar själv, så det känns roligt att göra något annat som förhoppningsvis drar in pengar. Jag hoppas så klart att det blir så mycket som möjligt, säger vinnaren Linnéa Olmarken.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset