Sista terminen var fjorton studenter registrerade i Rouaa Hammadis klass. Men alla deltog inte i undervisningen.
Sista terminen var fjorton studenter registrerade i Rouaa Hammadis klass. Men alla deltog inte i undervisningen.

För fem år sedan började 40 lärarstudenter på Mälardalens högskola. I slutet av utbildningen gick endast en handfull av dem på lektionerna. Metro har kartlagt avhoppen på några av landets lärarutbildningar.

När Rouaa Hammadi, 24, började sin lärarutbildning vid Mälardalens högskola 2012 hade hon runt 40 kursare. Men redan under de första veckorna började avhoppen – och efter den första praktikperioden blev de ännu fler. Åren som följde blev klassen bara mindre och mindre.

– Alla bara droppade av. Till sist var vi bara runt fem personer som gick på lektionerna, säger hon.

Rouaa Hammadi är inte ensam om att se sin lärarklass minska i storlek. I oktober släppte Universitetskanslersämbetet, UKÄ, en rapport där de granskat avhoppen från de tio största yrkesexamensprogrammen. De undersökte hur många av de studenter som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 som var kvar tre år senare. Det visade sig att ämneslärarprogrammet stack ut där endast 47 procent av studenterna var kvar termin 6. Att jämföra med läkarprogrammet som hade minst avhopp och där 84 procent var kvar.

När Metro kartlägger hur utvecklingen sett ut efter fem års utbildning på några av lärosätena är avhoppen ännu fler. Här är några exempel:

På Högskolan Väst påbörjade 45 ämneslärarstudenter sin utbildning för fem år sedan. Av dessa tar 13 examen under 2017. Ytterligare några väntas bli färdiga med ett par års försening.

 Från Södertörns högskola fanns bara 29 av de 67 studenterna som börjat sina studier för fem år sedan kvar vårterminen 2017.

 Av 187 studenter som blev antagna till Göteborgs universitet höstterminen 2012 hade 64 hoppat av fram till och med förra läsåret.

I granskningen från Universitetskanslersämbetet, UKÄ, framkom det att de med låga gymnasiebetyg har högre benägenhet att hoppa av sina utbildningar.

LÄS MER: Lärare larmar: Hinner inte med sitt uppdrag

– Det finns en ganska tydlig förklaring till varför många hoppar av ämneslärarutbildningen. De är ett lågt söktryck vilket gör att de tar in många personer med låga gymnasiebetyg. Många av dem har svårt att klara av det, säger Fredrik Svensson som är utredare på UKÄ och en av dem som ligger bakom rapporten.

Hampus Haglund, 26, hoppade av efter halva lärarutbildningen på Mälardalens högskola. Foto: Privat.

Rouaa Hammadi håller med om bilden att en del av hennes klasskompisar hade underskattat hur mycket som krävdes för att klara av utbildningen.

– Många har en idé om att lärarprogrammet är enkelt för att det är enkelt att komma in på. Men det är mycket eget ansvar och mycket att läsa. Det är svårare än man tror, säger hon.

Hampus Haglund, 26, hoppade av efter halva lärarutbildningen på Mälardalens högskola. Han såg att en del kursare hade svårt att klara utbildningen, och upplevde att den hade lägre status eftersom alla kunde komma in.

– Men en anledning till att jag själv hoppade av var att utbildningens kvalité var för låg, och att den kändes för teoretisk. Jag ville inte lägga fem och ett halvt år på den. När jag började en annan utbildning var det stor skillnad, säger han.

Pia Lindberg är akademichef på akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardalens högskola. De har analyserat varför så många hoppat av ämneslärarutbildningen.

– De slutsatserna vi drar är att en del valde lärarutbildningen för att de inte kom in på det program de egentligen ville gå på. När de väl kom in på utbildningen insåg de att det vare sig var vad de tänkt sig och kanske heller inte vad de klarar av, säger hon.

Ni har fler avhopp än de flesta andra ämneslärarutbildningar. Är er utbildning sämre?  

– Nej, det skulle jag absolut inte säga.

Fredrik Svensson, utredare på UKÄ, tycker att de stora avhoppen är ett slöseri med lärosätenas resurser.

– Och framför allt ett slöseri för alla de här individerna som påbörjar utbildningar utan att ta examen. Det är särskilt allvarligt i ljuset av den nutida och framtida bristen på lärare, säger han.

LÄS MER: Debatt: Lärarutbildningen behöver resurser för att få fram bra lärare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset