Triart film, Nonstop entertainment, Landmark media, Nordisk film.
"En duva satt på en gren och funderade på tillvaron", "Marias väg", "Dum och dummare 2" och "Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter" recenseras den här veckan.

"En duva satt på en gren och funderade­ på tillvaron"

Dramakomedi. 

3 av 5.

Roy Anderssons redan omtalade och prisade ”En duva satt på en gren och funderade­ på tillvaron” fascinerar Metros C-G Karlsson, men de välkända greppen lyckas inte uppnå­ önskad effekt.

”Är det rätt att använda människor bara för sitt nöjes skull?”, frågar en olycklig och känslig försäljare av skämtartiklar, sin mindre käns­lige kompanjon i ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

Roy Andersson skriver i pressmaterialet att han oroar sig djupt över den mänskliga existensen – och den luggslitne och skamfyllde försäljaren är en av de figurer i filmen som får gestalta denna oro. Det är ingen slump att han säljer just skämt­artiklar. 

Även Roy Andersson vill att vi ska ha roligt, och varvar sin (inte alltid jättesubtila) kritik av råkapitalism, militarism och girighet med sedvanligt absurd komik. Denna Venedigvinnande film är nummer tre i hans svit om att vara människa, efter ”Sånger från andra våningen” (2000) och ”Du levande” (2007). Liksom dessa är den mer episodisk än storydriven men försäljarduon utgör en slags röd tråd och även en del andra figurer återkommer i flera scener.

Estetiken känner vi igen från de tidigare filmerna: vitsminkade ansikten, blekmurriga miljöer, fast kamera, extremt skärpedjup och storslagna, perfektionistiska, bildkompositioner. Samt naturligtvis en stiliserad, förhöjd ton i repliker och spelstil hos de mestadels ickeprofessionella skådespelarna. 

Allt detta är förvisso Roy Anderssons egna, personliga filmspråk, men efter att ha upplevt det i x antal reklamfilmer och de två tidigare långfilmerna blir wow!-effekten aningen mindre den här gången. Även vissa av de anderssonska humorgreppen börjar nu kännas lite VÄL bekanta. Samtidigt finns här en visuell virtuositet som fortfarande fascinerar – som i en suggestivt dramatisk scen med Karl XII och hans soldater till häst inne i en bar. 

Filmens absoluta höjdpunkt är dock ett oemotståndligt musikalnummer som nästan räddar den fjärde betygsgloben. Men bara nästan.

C-G Karlsson

Marias väg 

4 av 5.

Drama. Pressad 14-årig tjej i fundamentalistisk katolsk ­familj bestämmer sig för ett extremt offer i kampen för sjuk lillebror­. Oerhört laddad­ och formsäker tysk film med en fan- tastisk­ Lea van Acken­ i titelrollen. C-G Karlsson

Dum och dummare 2 

2 av 5.​

Komedi. Bröderna F­arrellys hantering av charmigt smaklösa b­erättelser ver-kar t­yvärr inte lika beständig­ som den gränslösa kemin mellan­ Jim Carrey och Jeff Daniels. Det senare är näm­ligen det enda som får denna uppföljare att stå på benen. Elin Larsson

Tjuvarnas jul: trollkarlens dotter

3 av 5.​

Familj. Det tar lite tid innan denna fina julkalenderuppföljare sätter fart, men när det väl sker engageras man av den av rätt dos vinter- och julmagiladdade berättelsen om Klappsnappardottern Charlies längtan efter sammanhang. Elin Larsson



Få senaste nytt i din mobil – ladda ner Metros nyhetsapp
för Iphone här
för Android här

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset