Anklagelserna om att Ryssland försökt påverka det amerikanska valet genom Facebook och andra sociala medier blir allt fler.
Anklagelserna om att Ryssland försökt påverka det amerikanska valet genom Facebook och andra sociala medier blir allt fler.

Facebook har meddelat att så många som 126 miljoner amerikanska användare kan ha sett innehåll som laddats upp från misstänkta "trollkonton" i Ryssland de senaste två åren. Enligt Facebook har cirka 80 000 Facebookposter skapats från rödflaggade trollkonton före och efter presidentvalet 2016, och att de flesta inlägg var fokuserade på att skapa splittrade sociala och politiska budskap.

Facebook släppte siffrorna före det senatsförhör som ska hållas under onsdagen (amerikansk tid) där de – tillsammans med Twitter och Google – uppmanats att beskriva Rysslands eventuella påverkan på de populära sociala nätverksforumen. De senaste siffrorna från Facebook har blivit sedda och kontrollerade av både Reuters och Washington Post.

Postningarna från trollkontona ska främst ha fokuserat på frågor som anses kontroversiella och känsliga i USA, såsom rasfrågor och vapenlagstiftning.

LÄS MER: Därför ska du inte göra tester på Facebook

De 80 000 posterna publicerades mellan juni 2015 och augusti 2017. Facebook sa att de var upplagda av ett ryskt företag kopplat till Kreml, ”Dessa åtgärder strider mot Facebooks uppdrag att bygga samhället och allt vi står för och vi är fast beslutna att göra allt vi kan för att ta itu med detta nya hot.”, säger Facebooks generalsekreterare Colin Stretch, till Reuters.

Under måndagen avslöjades det att Google rödflaggat misstänkta ryska trollkonton som laddat upp över 1 000 videoklipp på YouTube via 18 olika kanaler, enligt Washington Post. Twitter ska ha suspenderat alla 2 752 konton som kunde spårats till Rysslandsbaserade Internet Research Agency, enligt Reuters.

Precis som med Facebookpostningarna, har de flesta av de misstänkta postningarna hos Google och Twitter och rört känsliga politiska frågor, där motivet varit att sprida desinformation för att skapa osäkerhet hos amerikanska väljare.

Ryssland – med president Vladimir Putin i spetsen – har upprepade gånger förnekat anklagelserna att de på något sätt försökt påverka det senaste amerikanska presidentvalet, där Donald Trump mycket oväntat besegrade Hillary Clinton.

Även president Trump har förnekat alla anklagelser om otillbörlig kontakt eller samarbete med den ryska regeringen före, under och efter den amerikanska valrörelsen.

LÄS MER: Virus fortsätter att spridas på Facebook – spammar dina vänner och kan kapa lösenord

Utvecklingen månad för månad

November 2016: Facebook-grundaren Mark Zuckerberg säger att ”idén om att falska nyheter på Facebook påverkade valet på något sätt är en ganska galen idé”.

November 2016: Zuckerberg säger att bara en liten mängd innehåll på Facebook är så kallade falska nyheter.

Augusti 2017: Facebook säger att det kommer att bekämpa falska nyheter genom att skicka mer misstänkta falska nyheter till faktakontrollanter och publicera sina resultat online.

September 2017: Amerikanska senatens underrättelsetjänsten kritiserar Twitter för att erbjuda”otillräcklig” information om påstådd rysk inblandning.

Oktober 2017: Google finner bevis för att ryska agenter spenderade tiotusentals dollar på annonser i ett försök att påverka valet, säger  amerikansk media.

Oktober 2017: Facebook säger att det kommer att ge detaljer om mer än 3000 annonser som det sägs ha köpts i Ryssland runt tiden för valet.

Oktober 2017: Twitter förbjuder Ryska nyhetskanalen RT, och andra ryska medieföretag, från att köpa reklam av rädsla att de försöker påverka amerikanska politik.

Reuters

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset