Är du orolig för att bli lurad när du shoppar på nätet? Den 13 juni införs nya regler som sätter stopp för flera av företagens fula knep.

TT

Konsumentreglerna synkas i hela EU. För svenska kunder innebär det ett förstärkt skydd när de nya reglerna för e-handel träder i kraft den 13 juni.

– Informationen hos nätbutikerna måste bli mycket tydligare enligt de nya bestämmelserna. Det är helt klart konsumenterna som är de stora vinnarna, säger Agnes Andersson Hammarstrand, advokat med fokus på e-handelsfrågor på Setterwall i Göteborg.

En av de stora nyheterna är att kravet på att varor ska lämnas tillbaka i ”väsentligen oförändrat skick” tas bort. I stället blir kunden skyldig att betala för varans värdeminskning. Det är ännu oklart hur minskningen av värdet kommer att mätas i praktiken, men Agnes Andersson Hammarstrand tror att Konsumentverket kommer att anta en konsumentvänlig tolkning.

– Om du köper en klänning och använder den på en fest så den luktar rök och svett kan den fortfarande lämnas tillbaka. Det är rimligt att du då kan bli skyldig att betala för tvätt av klänningen, säger hon.

Regeländringarna kommer också att gälla för gatuförsäljning, vilket gör att den omfattas av bland annat ångerrätten.

– Blir du påhoppad av en försäljare på stan kommer du kunna skriva på och sedan gå hem och fundera. Tidigare var det svårt att ångra ett sådant köp, säger Agnes Andersson Hammarstrand.

Magnus Bengtsson är pressansvarig på prisjämförelsesajten Prisjakt och har nära kontakt med många svenska nätbutiker. Han tror att många har ett stort arbete framför sig med att anpassa sig till de nya kraven, men att de flesta butiker ändå välkomnar de nya reglerna.

– Svenska nätbutiker har tidigare fått kritik från Konsumentverket för bristande information. De nya kraven gör att de måste bli bättre. Om kunderna kan känna sig trygga gynnar det hela e-handeln, säger Magnus Bengtsson.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset