"Nej, jag vill inte att mina ungar ska få tinnitus eller krocka med festivalfyllon", skriver Linnea Bergnehr.
"Nej, jag vill inte att mina ungar ska få tinnitus eller krocka med festivalfyllon", skriver Linnea Bergnehr.

Jag vill att min dotter ska tänka "kan hon så kan jag" när hon går på konsert. Men de allra flesta konsertarrangörer prioriterar högre ljudnivåerna framför att alla ska få komma in och sätter en åldersgräns vid 13, skriver Linnea Bergnehr.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Snart är det sommar. Och med sommaren kommer festivaler och konserter. Men inte för alla.

Det är sensommar förra året. Jag springer nerför backen. Det är Popaganda-festival. På avstånd hör jag Marit Bergman spela ”Springer rakt mot ljuset”, min dotter Ettas favoritlåt. Jag har lovat och tummat på att filma om låten kommer och jag springer för att inte missa. Jag måste spela in eftersom Etta själv inte får vara där. Sedan Socialstyrelsen utfärdade riktlinjer om ljudnivåer på konserter, så väljer de allra flesta konsertarrangörer de högre ljudnivåerna och sätter en åldersgräns vid 13. Barn och paraplyer får stanna hemma.

Att gå på konsert är en stark upplevelse för den som älskar musik. Det sätter igång en rad positiva processer i hjärnan och är en motorväg till våra känslor. Musik kan hjälpa oss att skapa vår identitet. Att få träffa andra som älskar samma musik är viktigt. Jag har träffat personer genom att gå på konserter som jag förmodligen aldrig skulle träffat annars. En del av dem blev vänner för livet.

LÄS MER: Tidigare deltagaren: ”Paradise hotel” lär unga att det är okej att mobba

Att dessutom spela musik själv kan stärka en person på en mängd olika sätt. Musikbranschen är fortfarande manligt dominerad samtidigt som de bästa och mest intressanta musikerna just nu är kvinnor. Jag vill se mer av dem och mindre bredbent snubb-rock. Att se kvinnor som spelar är viktigt för att våga. Jag vill att Etta ska tänka ”kan hon så kan jag”.

Men det finns ju massa barnkonserter, räcker inte det? Jo, det finns och det är superbra. Det är mer drag på Mora Träsk än på alla andra konserter i landet tillsammans. Men det handlar om att få välja musik själv. Vare sig en är tolv år eller fyrtio.

LÄS MER: Barnens rätt hamnar i skuggan av de vuxnas ”humor”

Nej, jag vill inte att mina ungar ska få tinnitus eller krocka med festivalfyllon. Om jag skulle vilja förstöra mina barns hörsel eller ta med dem till alkoholindränkta ställen har jag flera och mer destruktiva miljöer att tillgå än en konsert. Mina föräldrar tog med mig på konserter från det att jag var i blöja och jag har både hörsel och förstånd i behåll. Vuxna öron mår inte heller bra av höga volymer, sänk volymen i stället och inkludera fler. Musikbranschen borde fundera över de förlorade intäkterna. De statliga myndigheter som skapat regelverket borde utreda vad det innebär på längre sikt, både ur ett helhetsperspektiv och ett genusperspektiv.

Etta och jag är oense om väldigt mycket. Om glassbåt är frukost eller inte är ett exempel. Men vi delar kärleken till musik. Som det ser ut nu måste hon leva sin livstid igen innan hon får se en del av artisterna hon älskar. Att det känns som en oändlig och orimlig tidsrymd är vi båda helt ense om.
Linnea Bergnehr

Fakta om debattören

Ålder. 38.
Ort. Stockholm
Övrigt. musikälskande tvåbarnsmorsa.

LÄS MER: Vi måste ta gemensamt ansvar för att lära unga om källkritik

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset