Vänsterpartiet: ”Inte till salu” Ylva (1): Vänsterpartiets får en 1:a. Vill de ens komma till Europaparlamentet? Någon på partikansliet tycks med sin mobiltelefon ha plåtat partiledare Jonas Sjöstedt med en ung kvinna lagt upp bilden och en längre, lite ofokuserad text om EU på en hemsida under namnet EU-val 2014 (OBS: Ylva syftar inte på valaffischen, utan en bild och en text som den 5 maj låg på hemsidan). Bengt (3): Det här är den typiska valaffischen: halvsnygga människor i halvkropp som ler litegrann. Det här retar ingen och det är just tanken. Man vill inte stöta bort någon. Det här är varken bra eller dåligt.
Vänsterpartiet: ”Inte till salu” Ylva (1): Vänsterpartiets får en 1:a. Vill de ens komma till Europaparlamentet? Någon på partikansliet tycks med sin mobiltelefon ha plåtat partiledare Jonas Sjöstedt med en ung kvinna lagt upp bilden och en längre, lite ofokuserad text om EU på en hemsida under namnet EU-val 2014 (OBS: Ylva syftar inte på valaffischen, utan en bild och en text som den 5 maj låg på hemsidan). Bengt (3): Det här är den typiska valaffischen: halvsnygga människor i halvkropp som ler litegrann. Det här retar ingen och det är just tanken. Man vill inte stöta bort någon. Det här är varken bra eller dåligt.

”Tycks med sin mobiltelefon ha plåtat partiledaren”, ”Rekordet i förvirrat valbudskap” och ”Total remake från 2010”. Så låter det när Metro ber två experter att bedöma partiernas kampanjer, som precis dragit i gång inför EU-valet den 25 maj. Betygen är på en skala 1-5.

Socialdemokraterna: ”Rösta för rättvisa villkor och fler jobb”

Ylva (3): Blandar gammalt beprövat valupplägg med försök till ungdomlighet och talar så lite Europa som möjligt. Man har därför tagit greppet med kända sosseansikten och jobben som budskap. Sedan har man kastat in bilder på en mängd obekanta ungdomar i Youtube-klipp och lite slang: ”Schyssta villkor nu”. Varken hackat eller malet. Bengt (3): Väldigt traditionell affisch som liknar den förra, med tre kandidater på bild. Men den här är mer intetsägande och blek. Det är inte så upphetsande.

Miljöpartiet: ”Förändra Europa – rösta grönt”

Ylva (2): Miljöpartiet har hittat en välfungerande slogan men pratar sedan ihjäl sin kampanj i ett ordsvall som vid ett första ögonkast kan se seriöst ut men som visar sig mest vara klichéer – ibland riktigt illa formulerade: ”Vissa frågor EU sysslar med bör skötas på nationell nivå.” Knappast övertygande. Bengt (4): De håller sig till sin genre och jobbar med humor, vilket är typiskt för Miljöpartiet. Kul också att de använder bildspråk i affischen med lekplatsen. Det ger en extra dimension som var vanligare förr.

Centerpartiet: ”Ett smalare men vassare EU”

Ylva (5): EU-valsidan fångar mig direkt med sin inledning: ”Statistiskt sett är du centerpartist.” Här finns en riktigt bra designad EU-valsida där det både är lätt att hitta och intressant att läsa. Centerpartiets valaffisch är dessutom helt rätt. 

Bengt (4): Den här är lite rolig, de har varit lite innovativa. Bakgrunden signalerar hemvävt och närodlat. De har inte varit jättemodiga i sina officiella affischer tidigare.

Folkpartiet: ”Ja till Europa!”

Ylva (2): Man kan bli för enkel och tydlig i sitt budskap. Det blir Folkpartiet när det kör i repris förra EU-valets slogan: ”Ja till Europa – något som vi svenskar faktiskt röstade om för 20 år sedan. Först när Folkpartiet blir konkret funkar kampanjen. Marit Paulsen med t-shirten ”Rätt tant för jobbet” är däremot en höjdare. Bengt (3): En total remake från 2010. Det är helt samma, bara texten är utbytt. Det förvånar mig faktiskt. Gillar Marit Paulsens ”Rätt tant för jobbet” däremot.

Moderaterna: ”Vi tror på Europa”

Ylva (3): Man förlitar sig för femtielfte gången i sammanhanget på Gunnar Hökmarks ansikte samt en trött slogan: ”Vi tror på Europa”. I ett försök till modernitet har veterankandidaten ändå kompletterats med en hemsida för EU-valet som fått en ungdomlig, snudd på barnslig, prägel av internettänk i pastellfärgade ikoner. Bengt (2): En väldigt traditionell valaffisch som inte är speciellt snygg.

Kristdemokraterna: ”Rätt agenda i Bryssel”

Ylva (2): Har inte gjort något försök att poppa upp sig. Hemsidan domineras av män i kostym och långa texter om politik utan någon piffig slogan. Valaffischerna fokuseras på potentiella väljarmagneten, Lars Adaktusson, känd från TV. Rekordet i förvirrat valbudskap går till KD med: ”EU ska bekämpa organiserad brottslighet men inte röra vår äldreomsorg” och ”EU ska hjälpa familjer på flykt men inte röra vår föräldraförsäkring”. Bengt (4): Den här är lite rolig, på flera sätt. De har vågat sticka ut och har börjat bli lite roligare. Man lyfter fram kandidatens personliga egenskaper på samma sätt som FP gör med Marit. Det är ovanligt i sig. Sedan är det ovanligt att han är aktiv och gör något. Och hashtagen!

Piratpartiet: ”I soffan kan ingen höra dig skrika”

Ylva (5): Lyckas vara både enkla och rakt på sak utan att behöva ta till slogans. Valsidan är vänlig i tilltal, överskådlig och komplett. Här är en kampanj där budskap och presentation stämmer överens. Bengt (2): Väldigt traditionella. Som litet parti hade man kunnat vänta sig att de skulle vara lite mer uppkäftiga.

Ylva Nilsson.

Bengt Johansson.

EU-journalisten Ylva Nilsson bedömer kampanjerna i sin helhet och  Bengt Johansson, professor på JMG (institutionen för journalistik, medier och kommunikation) vid Göteborgs universitet bedömer valaffischerna. Betyget inom parentes. 

Vänsterpartiet: ”Inte till salu”

Ylva Nilsson (1): Vill de ens komma till Europaparlamentet? Någon på partikansliet tycks med sin mobiltelefon ha plåtat partiledare Jonas Sjöstedt med en ung kvinna, lagt upp bilden och en längre, lite ofokuserad text om EU på en hemsida under namnet EU-val 2014 (OBS: Ylva syftar inte på valaffischen, utan en bild och en text som den 5 maj låg på hemsidan). 

Bengt Johansson (3): Det här är den typiska valaffischen: halvsnygga människor i halvkropp som ler litegrann. Det här retar ingen och det är just tanken. Man vill inte stöta bort någon. Det här är varken bra eller dåligt.

Socialdemokraterna: ”Rösta för rättvisa villkor och fler jobb”

Ylva Nilsson  (3): Blandar gammalt beprövat valupplägg med försök till ungdomlighet och talar så lite Europa som möjligt. Man har därför tagit greppet med kända sosseansikten och jobben som budskap. Sedan har man kastat in bilder på en mängd obekanta ungdomar i Youtube-klipp och lite slang: ”Schyssta villkor nu”. Varken hackat eller malet.

Bengt Johansson (3): Väldigt traditionell affisch som liknar den förra, med tre kandidater på bild. Men den här är mer intetsägande och blek. Det är inte så upphetsande.

Miljöpartiet: ”Förändra Europa – rösta grönt”

Ylva Nilsson  (2): Miljöpartiet har hittat en välfungerande slogan men pratar sedan ihjäl sin kampanj i ett ordsvall som vid ett första ögonkast kan se seriöst ut men som visar sig mest vara klichéer – ibland riktigt illa formulerade: ”Vissa frågor EU sysslar med bör skötas på nationell nivå.” Knappast övertygande.

Bengt Johansson (4): De håller sig till sin genre och jobbar med humor, vilket är typiskt för Miljöpartiet. Kul också att de använder bildspråk i affischen med lekplatsen. Det ger en extra dimension som var vanligare förr.

Centerpartiet: ”Ett smalare men vassare EU” 

Ylva Nilsson (5): EU-valsidan fångar mig direkt med sin inledning: ”Statistiskt sett är du centerpartist.” Här finns en riktigt bra designad EU-valsida där det både är lätt att hitta och intressant att läsa. Centerpartiets valaffisch är dessutom helt rätt. 

Bengt Johansson (4): Den här är lite rolig, de har varit lite innovativa. Bakgrunden signalerar hemvävt och närodlat. De har inte varit jättemodiga i sina officiella affischer tidigare.

Folkpartiet: ”Ja till Europa!”

Ylva Nilsson (2): Man kan bli för enkel och tydlig i sitt budskap. Det blir Folkpartiet när det kör i repris förra EU-valets slogan: ”Ja till Europa – något som vi svenskar faktiskt röstade om för 20 år sedan. Först när Folkpartiet blir konkret funkar kampanjen. Marit Paulsen med t-shirten ”Rätt tant för jobbet” är däremot en höjdare.

Bengt Johansson (3): En total remake från 2010. Det är helt samma, bara texten är utbytt. Det förvånar mig faktiskt. Gillar Marit Paulsens ”Rätt tant för jobbet” däremot.

Moderaterna: ”Vi tror på Europa”

Ylva Nilsson (3): Man förlitar sig för femtielfte gången i sammanhanget på Gunnar Hökmarks ansikte samt en trött slogan: ”Vi tror på Europa”. I ett försök till modernitet har veterankandidaten ändå kompletterats med en hemsida för EU-valet som fått en ungdomlig, snudd på barnslig, prägel av internettänk i pastellfärgade ikoner.

Bengt Johansson (2): En väldigt traditionell valaffisch som inte är speciellt snygg.

Kristdemokraterna: ”Rätt agenda i Bryssel”

Ylva Nilsson (2): Har inte gjort något försök att poppa upp sig. Hemsidan domineras av män i kostym och långa texter om politik utan någon piffig slogan. Valaffischerna fokuseras på potentiella väljarmagneten, Lars Adaktusson, känd från TV. Rekordet i förvirrat valbudskap går till KD med: ”EU ska bekämpa organiserad brottslighet men inte röra vår äldreomsorg” och ”EU ska hjälpa familjer på flykt men inte röra vår föräldraförsäkring”.

Bengt Johansson (4): Den här är lite rolig, på flera sätt. De har vågat sticka ut och har börjat bli lite roligare. Man lyfter fram kandidatens personliga egenskaper på samma sätt som FP gör med Marit. Det är ovanligt i sig. Sedan är det ovanligt att han är aktiv och gör något. Och hashtagen!

Piratpartiet: ”I soffan kan ingen höra dig skrika”

Ylva Nilsson (5): Lyckas vara både enkla och rakt på sak utan att behöva ta till slogans. Valsidan är vänlig i tilltal, överskådlig och komplett. Här är en kampanj där budskap och presentation stämmer överens.

Bengt Johansson (2): Väldigt traditionella. Som litet parti hade man kunnat vänta sig att de skulle vara lite mer uppkäftiga.

Fotnot: Bedömningen av partiernas kampanjer har gjorts utifrån det material som fanns tillgängligt den 5 maj. Sedan dess har bland annat Vänsterpartiet uppdaterat sin hemsida. Betyget inom parentes. Urvalet utgörs av samtliga partier som finns representerade i EU-parlementet sedan valet 2009. 

Forskaren: Bara en tredjedel av en riksdagsbudget i EU-valet

Avsevärt mindre pengar läggs ned i kampanjerna inför EU-valet i jämförelse med riksdagsvalet. Det menar Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall. 

– Budgetarna brukar ligga på ungefär en tredjedel av en riksdagsbudget. Kampanjerna är ofta både mindre i sin omfattning och annorlunda i sin utformning. Inför EU-valet handlar det om att mobilisera sina väljare till att gå och rösta, medan det i riksdagsvalet mer är en kamp om väljarna, säger han. 

Samtidigt har det klassiska PR-materialet, som valaffischer, till stor del spelat ut sin funktion.

– Vi lever i en tid där det är reklambudskap överallt. Har man något som sticker ut så att det blir en diskussion kan det påverka, absolut. Annars tror jag att valaffischerna mest har en symbolisk betydelse. Mer som en påminnelse om att det är val, säger Lars Nord.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om EU-valet 2014