Kinga Lezanska Sjölin

Diana visar hur man tränar muskelstyrka.

MUSKELBYGGE. I de flesta fall berättar media, utifrån vår samhällssituation, om hur man på ett effektivt sätt ska gå ned i vikt. Denna vecka gör vi tvärtom, vi bygger muskler!

För drygt 10 år sedan utvecklade en svensk läkare, Torbjörn Åkerfeldt, en metod (ABCDE programmet) som gör det möjligt att bygga stora muskler samtidigt som man förbränner en hög andel fett.

Tyvärr är det väldigt få som känner till denna metod som främst är avsedd för body buildare, men som med framgång även kan användas av oss vanliga motionärer. Metoden prövades på män i 20-30 års åldern som i snitt gick upp nästan 7 kg i muskelmassa på endast 9 veckor.

Detta är en otrolig ökning vilket en rationell människa spontant bör ställa sig något skeptiskt till. Dock har den för en hel del personer faktiskt fungerat riktigt bra.

• SÅ GÖR DU:
Man börjar med att under 2 v. träna med en hög belastning samtidigt man ökar näringsintaget med ca 500 kalorier per dag. Efter två veckor byter man och återgår till sitt vanliga kaloriintag (eller något mindre).

Man tränar med något lättare vikter och lägger in mer konditionsträning. Du alternerar alltså både kosten och träningen i två veckors intervaller. Tesen är att det tar 2 veckor för både vårt hormonsystem och vår fettförbränning att anpassa sig, då vi går in och lurar kroppen genom att återigen byta upplägg.

Då kvinnor i förhållande till mannen lättare lägger på sig fett istället för ren muskelmassa, rekommenderas att minska kaloriintaget under bulkveckorna

Har du tränat i några år och känner att du kört fast med resultaten så kan denna metod vara värd att prova.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset