Söker du en träningsform som är tidseffektiv, utmanande och ger tydliga resultat? Metro har pratat högintensiv intervallträning med experten Matthew Griffiths.

I ett tidspressat samhälle har efterfrågan för träning som ger snabba resultat ökat.  

HIT som står för Hight Instensity Interval Training är en populär träningsform som utövas av både atleter och avancerade motionärer.

Matthew Griffiths är föreläsare och personlig tränare med ett helhetsstänk där funktionalitet alltid kommer först. Grundare till ”Exercise Intelligence Systems”  ett träningskoncept som syftar till att utbilda branchfolk inom hälsa- och träningsindustrin. 

Matthew är även bland annat ambassadör för Casall och har varit med och utvecklat den populära Casall HIT-appen.  

HIT fokuserar på en rad olika dynamiska övningar i ett strategiskt utformat program. 

Hitta fler träningstips på Hannah Anderssons blogg

Ett HIT-pass varar oftast i femton eller trettio minuter. Det är korta intensiva träningspass som ökar din styrka och hastighet.

Syftet är att utmana din atletiska förmåga under extremt hög intensitet som bidrar till bättre kondition, styrka och snabbhet. 

”HIT är inte en träningsform för den som vill läsa tidningen eller prata med kompisar under träningspasset. Att kippa efter andan är helt normalt”, menar Matthew.  

Träningsformen är fysiskt krävande och ger både atleter och avancerade motionärer en utmaning.

Lena Garnold
Matthew Griffiths är föreläsare och personlig tränare.
1. Sand bag push up and pull 60 sekunder
1. Sand bag push up and pull 60 sekunder
2. Athletic plank jumps 60 sekunder
2. Athletic plank jumps 60 sekunder
3. Sand bag burpee 60 sekunder
3. Sand bag burpee 60 sekunder
3. Sand bag burpee 60 sekunder
4. Speed rope 30 sekunder
5. Sand bag high pull 60 sekunder
5. Sand bag high pull 60 sekunder
5. Sand bag high pull 60 sekunder
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset