Terroristers har alltid velat nå ut med någon form av budskap och få uppmärksamhet. Men det senaste decenniet har terroristerna blivit allt mer professionella, enligt Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation.

Inför terrordådet i Christchurch i Nya Zeeland lades ett manifest som innehöll en mängd olika uppmaningar. Det står bland annat om terrorattentatet på Drottninggatan 2017, då 11-åriga Ebba Åkerlund dödades. I manifestet nämns även skolattacken 2015 i Trollhättan.

LÄS MER: Terrorattacken i Nya Zeeland – det här vet vi

– Det är sjukt men faktum är att den mediestrategiska vinkeln är viktig för terrorister, säger Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

Har blivit vanligare

Att terrorister skriver texter, släpper filmer eller på andra sätt sprider budskap via nät har blivit vanligare, enligt Jesper Falkheimer.

– Användning av sociala medier har blivit mycket mer utvecklad. De kan bygga sin egna mediestrategi vid sidan av traditionella medierna. Tidigare har de varit väldigt beroende av hur journalisterna rapporterar medan man nu kan kommunicera direkt med omgivningen i realtid utan journalistisk granskning, säger han.

Målet är uppmärksamhet

Det är viktigt att vara medveten om att ett av terroristerna mål är att nå ut med det egna budskapet, enligt Jesper Falkheimer.

– Man kan säga att målet för terrorister i hög grad är att få uppmärksamhet och där igenom skapa polarisering och osäkerhet, säger han.

Genom att publicera olika typer av texter eller videos på social medier försöker terrorister öka chansen att få ut ett budskap.

– Det är det de vill. Allt det här är genomtänkt på ett sätt. Genom att skapa nya historier, som att nämna det unga offret på Drottninggatan, exponerar man det i medierna och det är klart att det finns en tanke bakom det. Anders Behring Brevik gjorde på ett liknande sätt och skapade en mängd berättelser kring sitt grymma attentat. Genom detta ökar exponeringen i medierna med stort fokus på gärningsmannen själv och de politiska motiven bakom, vilket också är målet. säger Jesper Falkheimer.

Enligt honom finns det också en skillnad i hur olika terrorister försöker nå ut.

– Högerextremistiska terrorister tycks drivas mer av att exponera sig själva som individer, medan till exempel islamister syns mer genom den gruppering eller organisation de representerar, säger Jesper Falkheimer.

LÄS MER: Experten om terrordådet i Nya Zeeland: Kan inspirera extremhögern i Sverige

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset