Olga Smirnoff tog examen från Academy i september 2018.
Olga Smirnoff tog examen från Academy i september 2018.

Vill du jobba med IT och bygga långsiktiga relationer? Då kan Service Management vara något för dig. Läs mer om IT-konsulten Olga Smirnoff och hur hon fick drömjobbet på bara 12 veckor.

– När vi började utbildningen pratade vi i klassen om att vi alla är risktagare. Vi visste inte riktigt vad vi i framtiden skulle jobba med, men vi hade alla tagit chansen att prova något nytt, säger Olga Smirnoff, konsult på Academic Work.

Efter tio år som lärare kände Olga Smirnoff att det var dags för ett karriärskifte och bestämde sig för att lämna läraryrket bakom sig. Genom en kompis fick hon tipset att kolla på Academys utbildningsutbud. Där hittade hon Service Management-programmet och fastnade för kombinationen av teknik och att få arbeta tillsammans med kunder.

– Jag ville komma bort från de dåliga arbetsförhållandena inom läraryrket och prova på något helt nytt. Det beslutet känns 100 procent rätt i dag. Nu har jag hittat något som passar mig.

Effektivt sätt att byta karriär
Academy erbjuder utbildningar för alla över 18 år som vill göra ett karriärskifte. Rekryteringsprocessen fokuserar på individens förmågor, egenskaper och motivation. Utbildningen fokuserar på praktiskt lärande med högt tempo, teamarbete och kontinuerlig feedbackdialog – allt för att studenter ska vara så förbereda som möjligt när de tar examen och påbörjar deras nya karriär.

– För mig har det varit ett effektivt sätt att byta karriär. Vi hade både riktigt tuffa veckor där det gällde att vara fokuserad och skarp varje dag, men också veckor där man kunde återhämta sig och tempot var lite lugnare, säger Olga Smirnoff.

Service Management Academy är perfekt för den som vill ha ett jobb inom IT-branschen, men inte endast vill jobba med programmering. Under tolv veckor fick Olga och hennes klasskamrater lära sig allt från grundläggande kunskaper om ServiceNow plattformen, hur rollen som konsult fungerar, projektledning, hur man skapar lönsamma kundrelationer och effektiv kravhantering.

– Från utbildningen tar jag med mig lite av varje. Våra lärare gav en bra bild av hur arbetet ser ut. Allt från attityd till förhållningssätt gentemot kunden och såklart de tekniska problemen som vi kan stöta på.

– Jag har märkt att de saker som mina kollegor pratar om ute på min nya arbetsplats är samma saker som vi fått lära oss under studietiden och det känns tryggt.

Garanterad tillsvidare utbildning
Direkt efter examen väntar en tillsvidare anställning som IT-konsult hos Academic Work. Olga Smirnoff som tog examen i mitten av september i år jobbar nu som konsult hos ett stort företag.

– Först var det skrämmande att komma ut och jobba. Jag var osäker på om jag lärt mig tillräckligt mycket under den korta tiden. Men det har gått bra och jag tror att jag har fått med mig mer än vad jag själv tror.

Stora utvecklingsmöjligheter
Det som lockade Olga Smirnoff med att jobba som IT-konsult inom ServiceNow var att jobba med problemlösning och att det finns stora utvecklingsmöjligheter inom IT-branschen.

– Detta är bara första steget i karriären. Vad jag gör om fem år är omöjligt att säga för nu kan jag ta vilken väg som helst, avslutar Olga Smirnoff.

 Läs mer om Academys program och ansök här!

Fem egenskaper som är bra att ha om du vill plugga Service Management:

Olga Smirnoff listar fem egenskaper som hon tycker är viktiga att för att plugga och jobba som konsult inom Service Management.

  • Motivation
  • Engagemang
  • Logiskt tänkande
  • Öppensinnad
  • Samarbetsvillig

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset