Jutta Haider är docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet. Hon forskar även inom ämnet digitala kulturer.
Jutta Haider är docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet. Hon forskar även inom ämnet digitala kulturer.

Algoritmer – alltså reglerna som styr vad du får se på nätet – påverkar oss och vardagen mer än du kanske tror och makten över dessa algoritmer är väldigt koncentrerad.

Jutta Haider, författare till guiden ”Algoritmer – så påverkar de din vardag” och docent vid Lunds universitet, vad är algoritmer egentligen?

– De är regler som möjliggör att information visas på ett visst sätt för just dig. De jämförs ofta med recept, en viss sorts ingredienser blir en viss sorts kaka. Google till exempel har algoritmer för att avgöra vilken ordning dina sökresultat ska visas. Facebook har algoritmer som bestämmer hur ditt nyhetsflöde ser ut och vilken reklam du får. Algoritmer finns för i princip alla onlinetjänster.

Vilka använder algoritmer?

– Det finns på nästan alla områden, det handlar om alla beslut som är helt eller delvis datoriserade.

Vad finns det för problem med algoritmer?

– Eftersom det är teknologi så tror folk att algoritmerna är neutralare än människor. Men det är människor som skrivit dem och de är självlärande, så de lär sig av oss, så de har en massa kulturella värderingar i sig.

LÄS MER: Här är guiden som hjälper dig att själv bli en bättre viralgranskare

Ett annat problem är att det finns en stor maktkoncentration när det gäller företagen bakom algoritmerna – företag som Facebook eller Google – och att nästan all information går genom deras filter, säger Jutta Haider.

– De algoritmerna är främst skrivna för att öka synlighet för reklam.

I guiden står det bland annat att ”i stället för att skapa förutsättningar för meningsutbyte mellan en mångfald av synsätt och åsikter stärks ”det populära” och det individuellt anpassade”.

Vi vet ganska lite om de som skapar algoritmerna – borde vi inte få veta mer om dem?

– Det finns ingen lagstiftning kring detta. Det är internationella företag, oftast baserade i USA. De påverkar nyhetsflödet väldigt mycket, men regleras inte som nyhetsmedier utan ses som teknikföretag. De har inte utgivaransvar och det finns ingen kontroll.

I EU pågår ett arbete med frågan om hur man överklagar beslut som fattats av algoritmer. 

– Tänk dig ett försäkringsbolag som använder sig av algoritmer och det då fattas ett beslut om du ska få pengar eller inte, exemplifierar Jutta Haider.

Det rör sig om företagshemligheter hur de algoritmiska systemen funkar.

LÄS MER: Så funkar Facebook-flödet

Ett annat problem är likriktning och att extremer premieras.

– Det mest kontroversiella belönas av algoritmerna. Det som har mest likes, mest kommentarer. Positiva eller negativa bilder förstärks, mellanlägena suddas ut. Även spridningen av fejknyheter hänger tätt ihop med hur algoritmerna fungerar. 

Att sättet du agera på nätet kan knytas till vad du får ta del av för förmåner och tjänster är en fara med algoritmsamhället. Möjligheterna för repression är också stora. 

– Vi pratar om en stor utmaning om hur vi hanterar integritet. Koncentrationen av information gör det också enklare att övervaka och släcka ner. Idén med internet var ju från början att det skulle vara decentraliserat, att det inte skulle vara lätt att släcka ner, säger Jutta Haider.

Metros Viralgranskaren, Internetstiftelsen i Sverige och Statens medieråd släpper nu guiden ”Algoritmer – så påverkar de din vardag”. Jutta Haider har skrivit guiden tillsammans med Olof Sundin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet.

Här kan du ladda ner guiden!

Vad är algoritmer?

Algoritmer ingår i regel i programvaror och består av instruktioner om vad som ska utföras, med vad och i vilken ordning. De finns överallt, men är kanske mest kända i sociala medier och sökmotorer. Algoritmer behöver data för att kunna utföra sina beräkningar och fatta beslut, exempelvis data ur Googles enorma index. 

Källa: Guiden ”Algoritmer – så påverkar de din vardag”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om internet