Ungefär två tredjedelar av de köpt vi gör i en butik är oplanerade.
Ungefär två tredjedelar av de köpt vi gör i en butik är oplanerade.

Att mjölk alltid står längst in i matbutiken är inte en slump. Hur butiker väljer att placera sina varor är en väl förfinad konst. Här är tricken butikerna använder sig av för att få dig att köpa mer.

Pressbild.

Jens Nordfält.

Den som någon gång besökt en matbutik har förmodligen märkt att de flesta matbutiker är uppbyggda på ett liknande sätt. Frukten först, mjölken längst in och godiset vid kassan. Det är ingenting som är resultatet av en slump, utan ett hantverk matbutiker perfekterat under lång tid.

Ungefär två tredjedelar av de köp vi gör i en butik är oplanerade eller kommer till under själva besöket, enligt Jens Nordfält, assisterande professor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. Du kanske råkar se en chipspåse och blir sugen, eller bestämt dig för att köpa middag men inte riktigt bestämt vad. Det kan också vara så att att du bestämt dig för att köpa kaffe, men inte vilken sort.

Jens Nordfält menar att hur varorna presenteras och placeras ut i en butik har en stor påverkan på vad vi kommer köpa. Även våra andra sinnen som vårt luktsinne kan också spela in.

– Men det är inte så vanligt att en butiksexponering eller liknande får oss kunder att köpa en produkt vi aldrig tidigare testat. Det är mycket vanligare att exponeringen får de som köpt produkten tidigare och som gillar den att bli påminda om att köpa den igen, säger han.


► LÄS MER:  Så lurar butikerna dig att betala mer

4 metoder butikerna använder för att försöka påverka dig

Källa: Jens Nordfält


► LÄS MER:  Snart öppnar Sveriges första matbutik för ekonomiskt utsatta

 
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Ekonomi