Sofia ”PT-Fia” Sjöström talar och tränar med Terese Alvén.
Sofia ”PT-Fia” Sjöström talar och tränar med Terese Alvén.

Så här i slutet av januari är det många som tappar sugen för träningen. Metros tränings- och hälsoredaktör PT-Fia mötte upp träningsexperten Terese Alvén för att prata om träningsmotivation.

Om du hör till de som började träna med raketfart i början på januari kan det nu vara bra att utvärdera din träningsrutin för att se om du har byggt en vana som du blir fortsatt motiverad av.
Många tror att motivationen till träningen är något som bara dyker upp av sig själv, något som vi automatiskt har. Något som träningsexeprten och personliga tränaren Terese Alvén bestämt säger emot.
– Motivation kommer in­ifrån och ger oss kraft att orka träna även när det ­ibland tar emot att dra på sig träningskläderna. Vet vi varför vi vill träna är det lättare att göra det, säger hon.
Vikten av att förstå varför vi behöver träna är återkommande när det skrivs och pratas om just träningsmotivation. Att sätta mål för sin träning eller formulera varför du vill träna hjälper din motivation att frodas.
– Motivation kommer från att du vill åstadkomma något. Att du tränar efter dina egna förutsättningar och inte för att någon annan säger att du bör göra det, säger Teres Alvén.
Vad vi motiveras av verkar vara olika så det absolut viktigaste kanske är att vi faktiskt tar oss en funderare på vad vi faktiskt tycker om och inspireras av.
Att vi gör en insats för oss själva att skapa en egen version av motivation och inte bara hänger på alla andra eller de senaste trenderna.
– Inspiration till träning får jag till exempel av att träna det jag faktiskt tycker är roligt eller genom att bära snygga träningskläder och lyssna på riktigt bra musik, avslutar Terese Alvén.

3 tips för att skapa motivation

Sätt känslorna på pränt
1 Formulera känslan du får efter ett träningspass. Beskriv hur du känner dig när du ligger där i soffan med blodsmak i munnen. Känner du stolthet, den skönaste tröttheten och kärlek till din kropp? Garanterat. Formulera detta och läs nästa gång du tvekar.

Ta ett steg i taget
2 Bygg vägen till ditt mål. Genom att visualisera och skriva ner alla pass till ditt mål och inte bara fastna i att se slutmålet kommer du lättare kunna motivera dig, även då en grå januaridag inte känns jättespännande. Varje steg mot ditt mål räknas.

Hitta din egen väg
3 Skapa förutsättningar som inspirerar. Det betyder lika mycket att du klär dig i vad du gillar, som att hitta en träningsform som du trivs med. Alltså, tvinga dig inte till ett gym som stressar dig och drick inte trendiga energidrycker för att ”alla andra gör det”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset