Om man inte ser upp är det lätt att få ont i ryggen. Men det går att minimera undvika ryggsmärta. Metro talade med en expert som berättar hur du gör.
Om man inte ser upp är det lätt att få ont i ryggen. Men det går att minimera undvika ryggsmärta. Metro talade med en expert som berättar hur du gör.

Att sitta stilla i samma position under en hel arbetsdag kan tära på ryggen och leda till smärtor. Samma sak gäller för monotona hemmasysslor. Men det går att variera kroppen så att man slipper få ont. Metro frågade en expert om hur man håller ryggen frisk.

– Det är viktigt för ryggen att man varierar sig. Om man till exempel har möjligheten att höja och sänka skrivbordet på jobbet är det bra att sitta 30 minuter och sedan stå lika länge och fortsätta så under hela dagen, säger sjukgymnasten Bo Lindebratt.

LÄS MER: Experterna tipsar: Det här ska du göra när du får ont i ryggen

Även när man är hemma är det bra att tänka på att kroppen behöver omväxling. Vardagssysslor som dammsugning eller biltvätt kan slita på ryggen utan att man först märker av det.

– Ofta tänker man inte på det förrän det börjar göra ont.

Det handlar alltså om att vara uppmärksam på hur man rör sig under vardagen. För de som får ont handlar det ofta om flera små ovanor som tillsammans sliter på ryggen.

– Att ha plånboken i bakfickan när man sitter ner är exempelvis inte bra. Då hamnar ena sidan av kroppen högre upp, vilket ryggen försöker kompensera och anpassa sig efter.

– Att sitta så en dag är naturligtvis inte farligt. Men på längre sikt tär det på ryggen.

Om man drabbas av ryggsmärta går det att bli av med den. Att stretcha är en metod som fungerar för många. Hur lång tid det tar för ryggen att återhämta sig beror på hur länge man har slitit på den.

– Det går för det mesta lättare för en yngre person som inte har haft problem så länge. Men det går att lindra och bli av med det onda även för den som haft problem under en längre tid.

Den som känner att det är dags att bryta dåliga ryggvanor kan börja med att ändra på en ovana, tycker Bo Lindebrett

– Inled med att växla mellan sittande och stående läge på jobbet och fortsätt därefter med att ersätta fler gamla ovanor.

LÄS MER: Roddövningarna som ger dig stark och snygg rygg

LÄS MER: Experten: Att skrubba ryggen är ingen nödvändighet.

Fyra tips till dig som vill undvika ryggont:

1. Växla mellan sittande och stående läge på jobbet om du har möjlighet. Gärna under hela arbetsdagen.

2. Tänk på att även växla position när du är hemma och städar eller tvättar bilen.

3. Om du vill skaffa dig bättre vanor för ryggen kan du börja med att exempelvis förändra hur du sitter på jobbet och sedan fortsätta ändra på andra vanor.

4. Se till att hålla ryggen ryggen rak när du lyfter och böj istället knäna och höfterna.

5. Undvik vanliga misstag, som att sitta ner med plånboken i bakfickan. Det påverkar ryggen negativt.

Bo Lindebratt, sjukgymnast

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset