Tusentals nya fans och tre spräckta lögner. När Metro lanserade nya Viralgranskaren fanns det omedelbart jobb att göra.

Urban Brådhe

Metros viralgranskare Linnéa Jonjons, Jack Werner och Åsa Larsson hjälper dig att göra rätt på nätet.

Med drygt tusen följare på Twitter, över 800 fans på Facebook, omnämnanden i branschmedier i Danmark och Sverige och massor av glada tillrop från läsare och kollegor har första dygnet för Metros nya tjänst Viralgranskaren varit succéartat.

Det säger Jack Werner, sociala medier-redaktör och en av journalisterna bakom initiativet. 

– Ja, det känns jättebra. Många verkar ha sett fram mot sådan här journalistik. Nu återstår att komma på banan och få in en rutin för gallring, granskning och hantering av tipsen, berättar han.

Gårdagen tillbringade han med att reda ut sanningen kring tre tips, och det resulterade i några blänkare publicerade på Viralgranskarens Facebooksida.

Ett citat som hade tillskrivits vänsterpartisten Rossana Dinamarca kunde konstateras som fejkat, i likhet med en välspridd bild på en förpackning med våtservetter av lågprismärket Eldorado. Dessutom fastslogs att en Facebooksida som påståtts tillhöra Liberala Ungdomsförbundet i Malmö i själva verket var någon annans skapelse.

– Smått och gott, som det ska vara med Viralgranskaren. Vi vill både slå hål på småsaker och större storys som får stor spridning på sociala medier, säger Jack Werner.

►Såhär funkar Viralgranskaren

 LÄS MER

► Därför startar vi Viralgranskaren

Lämna ditt tips till Viralgranskaren anonymt

► Tidigare uppmärksammade virala storys

Var är sanningen på sociala medier?


Tipsa oss:

Undrar du om en historia på Facebook är sann? Så här gör du för att tipsa oss

För de senaste uppdateringarna:
Följ oss på Twitter
Gilla oss på Facebook

LÄS ÄVEN

► Fejkad mordhistoria spreds på Facebook 

► Skyddad kvinna röjdes efter Facebookvädjan 

► Fotbollsbilden var fejkad

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset