Svenska onlinemedier har gått i spinn över en klänning. Jack Werner levererar det obligatoriska gnället.

Veckans wrapsemla är här. När svenska onlinejournalister vaknade upp i morse måste de ha trott att de fortfarande drömde. En fe flöt mot dem med utsträckt trollspö, och med en mjuk rörelse trollade hon fram en läsarsuccé. Bilden bara låg där och väntade på att plockas, en klicklavin i .jpg-format som utlöstes så snart den första oförvägna webbredaktören vågade staka sig ut i backen.

En av Buzzfeed uppmärksammad klänning har två färger, men beroende på ljus, vitbalans och ögon kan dessa färguppsättningar tolkas som två olika. Alla är övertygade om att de har rätt. Ingen kan förstå den andre. Det är den enkla frågan som uppslukat samtliga nätanslutnas morgon.

LÄS MER: Vilken färg har den här klänningen? Hela nätet bråkar om #dressgate

När jag kom in på min arbetsplats fick jag omedelbart frågan: ”Vilken färg?” När jag antydde att jag inte var beredd att handlöst falla till marken i extatisk upphetsning över klänningen, THE klänning, kastades glåpord åt mitt håll. ”Varför så gnällig, Jack? Slappna av! Var lite skön!”

Ja, varför är jag så gnällig? Alla tider har sina betydelselösa läsarstormar, alla epoker sina löpsedelsmagneter. Få skulle kalla nyheterna som attraherar dessa reaktioner för de ”viktiga”, för ”god journalistik”, men det är den som pröjsar lönen. Det är tack vare den vi kan satsa. Klänningen är, om ni ursäktar, gamla nyheter om än utklädda till nya.

Ändå är jag tveksam till klänningen. Och det är för att den så tydligt sätter strålkastarljuset på strukturen i vår tids klicksuccéer. Låt oss syna klänningen i sömmarna:

Ur läsarens perspektiv är den en omedelbar vattendelare. Den skapar en konflikt alla kan förstå och ta ställning till utan något behov av förkunskaper. Men konflikten är ändå inte farlig, inte riskfylld att prata eller tycka om, utan bara skön och rolig. Stelt kallprat i otaliga fredagsdejter kommer ikväll lubriceras av klänningens färger.

Webbredaktören, å sin sida, har i sina händer en (uppenbarligen) gratis bild som i sig själv väcker enormt engagemang att placera i läsarnas Facebookflöden. Den behöver inte mer än rubriken ”Vilken färg?” för att funka, för att resultera i hundratals kommentarer, likes och delningar – reaktioner som skapar gröna siffror. Journalisten som skriver artikeln behöver inte åka någonstans, inte ringa någon, inte göra jobbiga etiska avvägningar, inte ens göra någon egen research .

Eftersom medierna i USA gått i totalspinn kommer det nämligen vinklar på löpande band från över havet. Där borta har det ringts forskare och vetenskapsmän, skräddare och modevetare, artikel efter artikel om det för sekunden heta ämnet som svenska journalister i princip bara behöver översätta. Det gäller verkligen bara att smida så länge järnet är varmt.

I kammarspelet Glengarry Glen Ross skäller Alec Baldwins rollkaraktär i en ikonisk scen ut ett gäng desperata lägenhetsförsäljare för att de är för slappa. Han lanserar en säljtaktik –  ”A-B-C. A-Always, B-Be, C-Closing. Always be closing.” – som tusentals artonåringar fått höra till leda av entusiastiska medelålders män som tror de är Gordon Gekko . 

”Money's out there. You pick it up, it's yours. You don't, I got no sympathy for you,” avslutar han sin utläggning inför de förnedrade männen. Och visst är klänningen också pengar, som det inte finns någon vett och sans i att låta ligga. Men på samma sätt som bagaren bakom wrapsemlan gjort tusentals ambitiösa mästerverk i sitt liv, men inte möter mediesuccén förrän hen  fött en märklig gräddbastard, känns det lite fattigt att i blixtbelysning se hur dum en ekonomisk succé kan vara.

Visst, pengarna från såväl wrapsemla som kamouflageklänning  hjälper sina företag att överleva tills i morgon. Dagens annonsvisningar kommer finansiera morgondagens viktiga journalistik. Ibland önskar jag bara man fick se pengaflödena, en transparent genomgång där medierna visar hur kronorna från klänningen går till kommunjournalisternas ensamma grävarbeten . 

Bara för att övertygas om att den där viktiga journalistiken faktiskt också omhuldas på samma sätt som en färgskiftande klänning.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om #dressgate