Vi köper allt mer kläder och produktionen innebär en tung belastning på miljön. Hur bra är våra klädkedjor på miljövänliga alternativ? Metro har kartlagt hur hållbara de är och tittat lite på deras miljömål.

 

De stora klädkedjorna säljer allt mer kläder i ekologisk bomull. Men vad gör de mer för en hållbar utveckling inom klädindustrin? Metro har frågat Kappahl, H & M, Åhléns, Vero Moda och Lindex.

Kappahl: Carina Ladow, Sortiment och designdirektör

Hur stor del av ert utbud är ekologiskt?
I dagsläget är det 18 procent av vårt sortiment som är helt hållbarhetsmärkt. Framför allt på barnsidan har vi en större andel hållbarhetsmärkta plagg, men också i baskollektionerna för dam och herr.

Vad har ni för miljömässiga framtidsmål?
Att det ska vara mer hållbart mode i kundens garderob varje år. Vi märker en viss efterfrågan från kunden, men det är vi som måste ta stafettpinnen och visa vart vi vill gå. Vi vill verkligen stärka andelen ekologiska varor i vårt sortiment.

Kan ni erbjuda samma priser på era ekologiska kläder som på era vanliga kläder?
Det är ingen större prisskillnad om produkterna ser likadana ut. En ekologisk t-shirt på dam är kanske tio kronor dyrare än en vanlig t-shirt.

Vad använder ni er av för nya hållbara material, kommer det in några nya?
Största andelen är ekologisk bomull, men vi använder oss också av cellulosabaserade material och vi har även testat bambu. I vår har vi en kollektion som är gjort av återvunnen polyester.

Är det era konsumenter som trycker på att ni ska ha ett ekologiskt utbud?
Kunderna blir mer och mer intresserade och upplysta. Det är ofta yngre som kontaktar oss och har önskemål. Även vi själva driver på utvecklingen. Det pratas allt mer i modebranschen om hållbart material och vi tror att kunderna bara kommer bli mer och vi vill att våra kunder ska veta exakt vad de betalar för.

H&M: Henrik Lampa miljö och hållbarhetsansvarig.

Hur stor del av ert utbud är ekologiskt?
År 2012 har vi kommit ut med siffror att 7,8 av all bomull vi använder till våra kläder är ekologisk, men vi arbetar också med ekologiskt linne och återvunnen textilfibrer, ull, nylon, polyester, tencel. Den 10 april i år kommer nyare siffror för vårt ekologiska utbud. I affären utmärker sig dessa varor med en grön etikett och är under märkningen ”Conscious”.

Vad har ni för miljömässiga framtidsmål?
Vi har sagt att år 2020 ska all vår bomull komma från hållbara källor. Och om vi tittar hur vi ligger till nu i den utvecklingen sedan vi satte målet 2010 ligger vi i rätt linje. Återvunnen bomull är också något som vi inte jobbar med så mycket i dag men hoppas på att använda mer i framtiden. Sedan vill vi använda oss av återvunna kläder för att skapa nya kläder.

Kan ni erbjuda samma priser på era ekologiska kläder som på era vanliga kläder?
Vi har haft en skillnad i pris förut, men i dag är det ingen skillnad. Vi vill inte att våra kunder ska behöva ha en större plånbok för att göra ett ekologiskt köp. Men alla plagg är unika, så de har såklart olika priser.

Vad använder ni er av för nya hållbara material, kommer det in några nya?
Vi använder oss av ekologiskt linne och bomull och har återvunnen textilfibrer, ull, nylon, polyester, tencel. Sen under året kommer det en ”Conscious Exclusive”-kollektion med ekologiskt siden.

Är det era konsumenter som trycker på att ni ska ha ett ekologiskt utbud?
Det känns som att det är både vi och kunden. Vi vill kunna erbjuda våra kunder ett ekologiskt material och vi ser att våra kunder uppskattar att vi kan göra det. Det bidrar i sin tur att kunderna efterfrågar mer. Vi ser också att vi har en roll att vi måste ändra så att marknaden blir mer ekologisk.

Åhléns: Anita Falkenek hållbarhetschef.

Hur stor del av ert utbud är ekologiskt?
Inom Åhléns har vi ”Bra val”, som är vår guide till mer hållbara produkter som tar extra hänsyn till människor och miljö. Det är produkter som är ekologiskt, Fair Trade, miljömärkt, tencel, återvunnet och Svalan.   I dag motsvarar ”Bra val” fem procent av vår totala försäljning. Ekologiskt är förstås störst främst inom mode och hemtextil, men även inom skönhet finns en hel del produkter som är tillverkade av ekologiska råvaror.

Vad har ni för miljömässiga framtidsmål?
Att 10 procent av all vår försäljning ska vara ”Bra val” 2015. Vi ser också att det är mycket angeläget att vi finner metoder för att använda återvunnen textilfiber och återvunnen bomullsfiber. För att bidra till mer hållbar bomullsodling blev Åhléns i januari 2013 medlemmar i Better Cotton Initiative, som är en global organisation som syftar bland annat till att miljöpåverkan minskas, samt att arbetsförhållanden och livssituationen för odlarna förbättras.

Kan ni erbjuda samma priser på era ekologiska kläder som på era vanliga kläder?
Vi försöker alltid prissätta varorna så att de blir attraktiva för kunden. Ibland har varorna har samma pris som de icke-ekologiska varorna och ibland är de lite dyrare.

Vad använder ni er av för nya hållbara material, kommer det in några nya?
Vi använder oss av återvunnen polyester samt ekologisk bomull. Vi erbjuder även produkter i tencel. Vi följer dock utvecklingen för att finna nya material, såsom återvunnen textilfiber samt textilier gjorda av svensk skogsråvara.

Är det era konsumenter som trycker på att ni ska ha ett ekologiskt utbud?
Våra kunder är mycket tydliga med att de tycker att hållbarhetsfrågor är viktiga, det har vi undersökt via interna kundundersökningar. De vill att vi ska ha ett brett utbud av hållbara varor, där ekologiskt är en del. Varorna ska dock samtidigt uppfylla kundernas alla primära krav på modegrad, kvalitet och prisvärdhet.

Vero Moda Katrine Milman Corporate Sustainability

Hur stort utbud av ert sortiment är ekologiskt?
Vero Moda har inte fastställt några särskilda mål för kläder tillverkade av ekologisk bomull och är inte specifika marknadsandelar för dessa kläder. Vi arbetar med en serie av miljövänliga kläder under rubriken ”Green Attitude”.

Vad har ni för miljömässiga framtidsmål?
Vi har ett ansvar att bidra till att minska miljöpåverkan från textilproduktion och att spara resurser genom att återvinna material. Som ett av de stora nordiska modeföretagen anser vi att det är viktigt att vi börjar arbeta med hållbar utveckling i våra produkter och bidrar vi till att bygga upp kunskap om andra sätt att göra kläder, så att det i framtiden kan bli ett standard sätt för hur man producera kläder.

Känner ni att ni kan erbjuda samma pris på era ekologiska kläder som era icke ekologiska? 
Det kommer att finnas minst fem till sju nya stilar i ”Green attityd” varje månad och de säljs till samma pris som andra produkter. Kläderna i ”Green attityd” är märkt med en särskild etikett , som säger vad som är speciellt för denna specifika produkt.

Vad använder ni er av för miljövänliga material, kommer ni använda er av några nya? 
I ”Green Attitude” använder vi oss av ekologisk bomull, tencel, återvunnen polyester och återvunnen bomull.

Är det era konsumenter som trycker på detta? 
Det är vi själva som har tagit intiativet till att lansera miljövänliga kläder. Det är inte konsumenterna som har tryckt på, men vi tror att det kommer att bli mer och mer förväntningar från konsumenterna till att man kan köpa mer hållbara kläder i framtiden.

Lindex: Linda Skogsberg, Communications Sustainibility Coordinator

Hur stor del av ert utbud är ekologiskt?
Förra året var det 17 procent.

Vad har ni för miljömässiga framtidsmål med ert sortiment?
Strategin är att konstant öka andelen. Vi arbetar ständigt för att öka andelen av vårt miljövänliga märke ”Sustainable choice” som en naturlig del i vårt arbete, i kombination med att vi alltid säkrar att vi ger kunden mode som är värt pengarna.

Kan ni erbjuda samma pris på era ekologiska kläder som era vanliga kläder?
Ja, på de plagg vi erbjuder i dag.

Vad använder ni er av för nya hållbara material, kommer det in några nya?
I dag använder vi oss av ekologisk bomull, återvunnen bomull, återvunnen ull, återvunnen polyamid, återvunnen polyester, tencel.

Är det era konsumenter som trycker på att ni ska ha ett ekologiskt utbud?
Det är både efterfrågan från våra kunder och vetskapen om att jordens begränsade resurser som gör att vi vill utöka vårt hållbara sortiment.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset