Många ser till sitt utseende när de årliga nyårslöftena avläggs. Men att bara se till det visuella är en vanlig orsak till att 80 procent av löftena inte hålls. Det menar experten.

TT

Det är fortfarande den egna kroppen, och hälsan, som står i centrum när vi strax före tolvslaget på nyårsafton dyrt och heligt lovar oss själva och omgivningen att bli bättre människor.

Enligt en Sifo-undersökning är de överlägset två mest populära nyårslöftena att äta mer hälsosamt (48 procent) och att börja träna (42 procent).

Tyvärr visar samma undersökning att hela 80 procent inte lyckas hålla dessa löften. Och enligt Jimmy Englund, personlig tränare på Sats, är ett av de största problemen att många går ut för hårt.

– Om ditt mål är att träna tre gånger per vecka, och du i nuläget inte tränar alls, så är den förändringen ganska stor. Börja med en gång per vecka första månaden, om du lyckas med det, öka till två gånger kommande månad och så vidare. Med denna metod blir riskerna för bakslag mindre och eventuella bakslag blir lindrigare, säger han.

Jimmy anser vidare att du ska låta prestationsmålen styra - inget annat.

– Låt inte din träning kretsa kring utseendet. Sätt istället upp mål för vad du vill klara av – som att springa en mil eller att klara av att stå på händer. Är du dedikerad så kommer det visuella med tiden

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset