Festen är över och nu drar vardagen igång igen. Men hur gör man för att hålla storslagna nyårslöften om mer träning, bättre kost och mindre nikotin? Metro har frågat experterna.

Roald, Berit/SCANPIX NORGE

För många är träning ett nyårslöfte. 

Oavsett om du lovat att börja träna eller att äta mer grönt är inre motivation viktigast för att nå framgång. 

– Det är oftast den som är starkast, har man fått påtryckningar från andra att man ska gå ner i vikt eller liknande tenderar vi att hålla i mycket sämre, säger Linda Hellquist, legitimerad psykolog.
 
För att hitta motivation kan man fråga sig varför man lovade det man gjorde. Ett annat tips är att gå ihop med någon som satt upp ett liknande mål.   
 
– Får man någon med sig ökar oftast chanserna att lyckas. Då har man den sociala draghjälpen och det är också en väldig motivationsfaktor, säger Linda Hellquist.  
 
Gör upp en plan för hur du ska hålla ditt löfte och framförallt – ta inte i för mycket början. 
 
– Försök sänka tröskeln i början och tänk inte att man ska göra allt på en gång, ha ett etappmål som: kommer jag i väg och tränar en gång i veckan i början är det bra, säger Linda Hellquist.  
 
– Att förändras är svårt, men gör man det ett litet steg i taget och hittar nya, positiva vanor blir det görbart och lättare. 
 
SÅ HÅLLER DU NYÅRSLÖFTENA 
 
Karriären: Linda Hellquist, legitimerad psykolog.
– Lägga upp en struktur och fråga dig själv: varför vill jag göra det här. Man kan också fråga sig vad som är realistiskt att faktiskt genomföra. 
– Prata med någon utomstående som kan hjälpa till med planerna – vad är realistisk och vad är det som driver mig. Rensa lite i röran som oftast uppstår i början när man säger: nu ska jag göra det här. Ofta har man inte tänkt igenom alla bitar.       
 
Rökning/snusning: Barbro Holm Ivarsson, psykolog och expert på tobaksavvänjning
– Motivera dig och tänk över varför det är viktigt att sluta, det är det enda som kan få det att hålla långsiktigt.
– Det bästa är att sätta ett genomtänkt slutdatum. Planera, tänk igenom vad som kan hjälpa en att lyckas, kasta allt man har kvar den dagen och ta gärna stöd av till exempel sluta-röka-linjen (020-84 00 00). Sköt om dig själv ordentligt i början, ät ordentligt och rör på dig.  

Träning: Karin Haglund, hälsocoach och personlig tränare
– Steg ett börjar i huvudet, skapa motiv. Ju fler och starka motiv man har till varför man vill börja träna (skriv gärna ner dem) desto mer ökar din motivation.
– Det är bra att välja något man tycker är roligt och att man börjar i en takt som gör att det är lätt. Det vanligaste misstaget folk gör att man går ut för hårt. Öka successivt vecka för vecka istället. 
 
Kost: Karin Haglund, hälsocoach och personlig tränare
– Ha en tydlig målbild, fundera och skriva ner dina motiv. Varför vill jag leva nyttigare?
– Ett sätt, om man vill äta nyttigare och gå ner i vikt, kan vara att ta bort sockret. Utgå från frågan: vad ska jag äta för grönsaker i dag, istället för att se grönsaker som ett tillägg.
– Se till att ha alla bra råvaror hemma och satsa på en nyttig frukost så lägger du en bra start för resten av dagen.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset