Konsument

Så lämnar du tillbaka klapparna du inte vill ha

Gustav Sandgren är vägledare på Konsumentverkets Hallå konsument. För Metros läsare reder han ut vad som gäller om du är missnöjd med klapparna och vill lämna tillbaka dem.
Gustav Sandgren är vägledare på Konsumentverkets Hallå konsument. För Metros läsare reder han ut vad som gäller om du är missnöjd med klapparna och vill lämna tillbaka dem.

Om julklappen inte var till belåtenhet finns det många vägar att gå – men se till att ha koll på kvittot. Metro har tagit hjälp av Gustav Sandgren, vägledare på Hallå konsument, för att reda ut vad som gäller för missnöjda julklappsmottagare.

Vad är öppet köp?
Med öppet köp menas att du har rätt att lämna tillbaka varan och få igen pengarna du betalat för den. Det du lämnar tillbaka får däremot inte vara använt. Det måste också stå på kvittot att du har rätt till öppet köp.

Vad menas med bytesrätt?
Medan öppet köp innebär att du har rätt att lämna tillbaka en vara inom en viss tid innebär bytesrätt att du har rätt att byta varan mot en annan vara. Tänk däremot på att fråga innan du betalar om du har bytesrätt och se till att butikspersonalen antecknar det på kvittot – som du sparar. Viktigt är också att du lämnar tillbaka varan i tid och i samma skick som när du köpte den.

Om varan inte byts ut direkt i butik erbjuder många butiker med bytesrätt ett tillgodokvitto, vilket innebär att du har rätt att byta varan mot en annan vid ett senare tillfälle.

– Både öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt. Det är ett väldigt vanligt missförstånd att det är lag på det, men butiker som inte erbjuder det har inga som helst krav på sig. Man kan självklart be om det men de har ingen som helst skyldighet att gå med på det, säger Gustav Sandgren.

Både öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt.

Kan jag lämna tillbaka något utan kvitto?
– En del butiker går säkert med på det i alla fall men butiken har rätt att kräva kvitto. Det är väldigt ovanligt att de hjälper till annars, det kan ju vara 25 butiker som säljer samma produkt och då kan de inte veta att du har köpt den just där, säger Gustav Sandgren.

LÄS MER: Så byter du julklapparna utan kvitto

Vad är ångerrätt?
Är julklapparna handlade på nätet gäller i princip samma regler som i fysiska butiker. Men det finns ett undantag – ångerrätten på 14 dagar, som fungerar ungefär som ett öppet köp.

– Ångerrätten är det enda som är lagstadgat, men det gäller bara vid distansköp så som köp via postorder, telefon eller internet, säger Gustav Sandgren.

Får jag lämna tillbaka en använd vara?
– Vid öppet köp och bytesrätt är det upp till butikerna att själva sätta upp villkor för detta, de flesta butiker går inte med på det. Vid ångerrätt har du rätt att lämna tillbaka varan även om du använt den, men du kan bli tvungen att betala om varan har minskat i värde på grund av ditt användande, säger Gustav Sandgren.

Vad är garanti för något?
Kortfattat är garanti ett löfte från tillverkaren eller säljaren att varan eller tjänsten ska fungera på ett visst sätt. Garantin innefattar även att varan ska hålla under en bestämd tid. Du ska alltid få skriftlig information om vad garantin innebär. Men precis som med öppet köp och bytesrätt finns det inget krav på säljaren att lämna garanti.

Om varan går sönder under garantitiden har du rätt att få varan lagad, få en annan vara i stället, få avdrag på priset, få köpet hävt eller få skadestånd under förutsättning att den trasiga varan gett dig extrakostnader.

Säljaren måste kunna bevisa att det är kunden som orsakat felet på varan för att själv slippa stå för garantin, till exempel att kunden har struntat i skötsel- och serviceanvisningar.

Viktigt att komma ihåg är att även om en säljare inte ger garanti har du som konsument fortfarande rätt att reklamera en tjänst eller vara som du inte är nöjd med.

LÄS MER: Oönskade nätklappar kan ångras

Hur reklamerar jag en vara?
Kortfattat innebär en reklamation att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med varan eller tjänsten du köpt.

För att du ska kunna göra en reklamation måste felet ha funnits där från början. Däremot behöver inte det visa sig direkt när du köpt varan.

– Reklamation gäller bara om varan är trasig på något sätt. Det är alltid upp till konsumenten att bevisa att det finns ett fel men de behöver inte bevisa vem felet beror på, det är upp till butiken att bevisa, säger Gustav Sandgren.

Det finns olika alternativ vid en reklamation. Du har rätt att få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad, få en ny felfri vara eller få avdrag på priset. Du kan också häva köpet, hålla inne med betalningen eller få skadestånd. Innan du kan häva ett köp måste företaget däremot ha chans att åtgärda felet eller erbjuda dig en ny vara.

De första sex månaderna är det upp till säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter ett halvår har gått ligger det däremot på kundens ansvar att bevisa att det är fel på varan eller tjänsten.

En vara kan reklameras inom tre år från det du mottagit den. Vissa tjänster har du däremot rätt att reklamera i tio år. Även om garantin i regel är kortare än tre år påverkar inte det reklamationstiden.

LÄS MER: Konsumentverkets svarta lista: akta dig för de här företagen

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset