Telia har Halebop, Tele2 har Comviq, Tre har Hallon och nu satsar Telenor på Vimla. Under nya namn vill operatörerna locka till sig unga användare. Men de billiga abonnemangen har ett pris – begränsad kundtjänst.

 

Så lockar operatörerna unga med billiga abonnemang utan kundtjänst

En operatör där kunderna kallas medlemmar och själva bestämmer hur abonnemanget ser ut. Så beskrivs nya Vimla. Men bakom namnet döljer sig i själva verket Telenor och upprinnelsen är kundernas missnöje över nuvarande abonnemangsformer.

– Det är ingen hemlighet att det finns ett ganska stort missnöje i mobilbranschen. Har du en eller två miljoner kunder så är det väldigt svårt att snabbt styra om allt du gör, säger Johan Littorin, initiativtagare till Vimla.

Precis som Tele2 har Comviq, Telia har Halebop och Tre har Hallon så har alltså Telenor nu Vimla, ett sätt att fånga en annan, yngre målgrupp, som vill ha ett billigare abonnemang, utan bindningstid. Men hos Vimla kommer kunderna inte heller att kunna ringa till kundtjänst, i stället ska de hjälpa varandra på nätet.

– Vi riktar oss mot en ganska modern målgrupp som inte är beroende av det personliga mötet i butik eller på telefon. Vi vill få till en diskussion på forum, en diskussion som gynnar alla så att du får svar på dina frågor snabbt, säger Johan Littorin.

Post- och telestyrelsen, PTS, som övervakar bland annat mobiloperatörerna, säger sig vara positiv till de nya abonnemangsformerna utan bindningstid, något som tidigare saknats i utbudet. Men att den här typen av operatörer saknar traditionell kundtjänst varnar myndigheten för.

– De riktar sig mot ungdomar och man kan tänka sig de klarar sig på att chatta. Men en del blir upprörda över att de inte kan ringa till kundtjänst, säger Anna Montelius, sakkunnig på PTS.

– Om du är beredd att inte prata med en riktig människa och erfaren på nätet kan du få snabba svar, men en del tycker det är svårt att inte prata med någon.

Att de flesta av abonnemangen saknar bindningstid tycker hon däremot är en positiv utveckling.

– Jag tycker att alla möjligheter att inte binda upp sig är bra. Anledningen att binda upp sig är att få avbetalning på mobilen. Många har inte råd att betala direkt och kanske måste välja en avbetalningsplan, säger hon.

Så fungerar Vimla

Medlemmarna, eller kunderna, ska inte bara kunna hjälpa varandra på forumen, deras förslag ska även kunna påverka hur själva abonnemanget ser ut. Men hur mycket kommer det kunna förändras?

– En tydlig feedback mot oss har varit att 1 GB data klarar sig inte den här målgruppen på. Det är orimligt att snittmedlemmen ska behöva köpa till mer data. Så vi sneglar på ett abonnemang med mer data, som kommer att kosta lite mer, säger Johan Littorin.

Så en förändring kan påverka priset?

– Vi fattar så klart att om du frågar vem som helst om vad de vill det ska kosta så vill de helst att det ska vara gratis, men då kan vi inte göra det hyfsat lönsamt. Det finns vissa ramar vi måste förhålla oss till, men inom de ramarna är vi påverkbara.

Kan det bli ett problem att kunder lämnar Telenor för Vimla?

– Den här målgruppen är lite annorlunda och gillar och ogillar andra saker än Telenors målgrupp. Om Telenor skulle lägga till ett abonnemang av det här slaget så skulle målgruppen bara se det Telenor står för och inte tycka det var nytt och bra. Folk som har Telenor i dag kan byta till Vimla så länge de inte har någon bindningstid kvar. Om kunder flyttar över till Vimla och blir lyckligare där så gör det bara personen mer nöjd. Det är inget vi ser som negativt på något sätt.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset