Många inrikesflyg skriver sig fria från ersättning.
Många inrikesflyg skriver sig fria från ersättning.

Alla granskade inrikesflygbolag hade brister. Ersätter inte sent bagage. ”Självklart allvarligt”.

Flyget blir försenat och ditt bagage dyker upp ännu ­senare. Men det är långt ifrån säkert att du får den hjälp eller ersättning som du har rätt till. Det visar Konsumentverkets (KO) granskning av avtalsvillkor hos inrikesflygbolag.
– Det är självklart ­all­varligt att samtliga bolag ­använder sig av villkor som på ett eller annat sätt är eller kan vara oskäliga, säger Anna Norlén, jurist på KO.
När konsumenter köper sin biljett finns många villkor i avtalen som inte bara är krångliga utan även ­direkt oskäliga. Det kan till exempel handla om ­bolag som friskriver sig från att ge ersättning för utlägg ­som resenären måste ­göra om bagaget är ­för­senat. I ­av­talen finns långa meningar i ­fin­stild text som ibland ­inte är på svenska.
– Om du måste köpa ­saker som du behöver ska man kunna få ersättning för det. Det kan till exempel handla om en ­deo­dorant eller andra nödvändigheter, säger Norlén.
Samtliga 17 granskade inrikesflygbolag hade ­något eller flera villkor som KO anser är oskäliga. Till hösten ska verket göra en uppföljning för att se om bolagen ändrat ­vill­koren. Annars kommer KO inleda tillsynsärenden. Vissa bolag säger till TT att de ­redan ändrat i sina villkor.
– Vi känner oss trygga
i att vi följer reglerna bra. Men vi ska rätta till en sak – vi ska skriva rättigheterna på svenska. Nu har vi dem bara på engelska, ­säger Malin Selander, ­press­ansvarig för SAS
i Sverige.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset